Makroner for aller første gang – hvordan kunne jeg tro at det skulle gå bra?

Det hippeste jeg vet innenfor baking, er makroner. I dag siktet jeg etter stjernene, nemlig Ida Gran Jansen, som har noen utrolig søte makronsnømenn på sine sider. Har hørt at makroner er vanskelig – og disse enda vanskeligere. Tenkte likevel at som nyklekket blogger måtte jeg hive meg uti det. Jammen ble det mye å trekke på smilebåndet av – for dette må jeg gjøre på nytt. Disse er kanskje spiselige, men de er altfor tynne og absolutt ikke like fine som planlagt. Legger likevel ut innlegget – til spott og spe – så får jeg prøve å gjøre det bedre neste gang. 

Makroner lages av eggehvite, sukker, mandelmel og melis.

Mandelmel og melis ble blandet og siktet.

Romtempererte egg skilte jeg i hviter og plommer. Her er det lurt å ta ett og ett egg. Jeg prøvde meg på en snarvei for å spare skåler, det lønte seg ikke…

Eggehvitene piskes til det skummer, tilsett sukker og pisk til tykk og hvit marengs (minutter). 

Jeg helte mel/melisblandingen i marengsen og rørte kraftig. Her kom utfordingen, nemlig riktig konsistens… Det gjelder visst å røre passe, ikke for lite og ikke for mye. Det er ikke lett første gang – og min ble for flytende. Mistenkte at den var helt krise, men valgte å fullføre prosessen likevel.

Helte røren i sprøytepose og prøvde å forme den til en snømann med å lage to sirkler oppå hverandre. Det anbefales mange steder å bruke bakeark i silikon, så det står på ønskelista til jul.

Satte makronene til å tørke en drøy halvtime før steking. Mistenkte i grunn at de var helt ødelagte, men ville steke dem likevel. Etter steking var fasiten klar, dette ble ikke bra. Ingen vits å fylle disse makronene med noe godt. Jeg får ta en handletur og fylle opp skapene – og gjøre det hele på nytt en av de nærmeste dagene. Legger ut oppskrift når jeg får til noe som kan spises:)

I mellomtida får jeg bake noe jeg kan i stedet, polarbrød står på planen.

#makroner #jule #test

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg