Hvetestang med kanel og vaniljekrem

I dag skulle jeg få hyggelig formiddagsbesøk – og hva passer bedre enn en deilig hvetestang med kanel og deilig vaniljekrem? Det var jo litt jobb, men så absolutt verd innsatsen! Det luktet så fristende i huset – at jeg glemte å ta bilde av stanga før vi spiste den opp;)

Ingredienser bolledeig

450 g hvetemel

50 g sukker

 2 ts kardemomme

1 ts salt

2 dl helmelk

1 egg

75 g smør/margarin i terninger

 

ingredienser vanilje/eggekrem

2 eggeplommer

3 ss sukker

1 ss maizenamel

2 ts vaniljesukker

2 dl helmelk

 

Ingredienser fyll

75 g smør

60 g sukker

3 ts kanel

 

Fremgangsmåte

Du starter med å lage eggekremen, siden den må avkjøles en stund før bruk.

Bland eggeplommer, sukker, maizena og vaniljesukker sammen – visp i et par minutter. Eggehvitene kan du spare og bruke til for eksempel makroner:)

Varm melken til kokepunktet. Hell så litt av melken i eggeblandingen og visp godt. Når alt er blandet tilsetter du resten av melken. Visp godt. Når alt er blandet, heller du alt tilbake i kjelen. Varm opp på middel varmen mens du rører hele tiden. La den småkoke noen minutter til den tykner. Hell den over i en bolle, dekk med plast og sett i kjøleskapet for avkjøling. Plastfolien legger du helt ned på kremen for å unngå snerkdannelse.

Nå er det klart for å lage bolledeigen. 

Bland alt det tørre og smuldre oppi gjæren. Lunk melken til ca 35 grader og pisk inn ett egg i melken.

Tilsett melk/egg-blandingen i det tørre og la deigen elte på lav hastighet i 10 minutter. Ta deigen ned av eltekroken og tilsett 1/3 av smøret – elt i ca 1 minutt, så tar du deigen av eltekroken igjen og tilsetter 1/3 av margarinen og så det samme igjen. Nå skal margarien elte seg godt inn i deigen. Det tar 10-15 minutter. De siste minuttene kan du skru opp hastigheten på eltingen litt.

Nå dekker du bollen med plast (eller legger over i en annen bolle smurt med smør) og setter deigen til heving. Anbefaler at du smører deg med tålmodighet og lar den heve til dobbelt størrelse, det tar mellom 60 og 90 minutter. 

I løpet av hevetiden, lager du fyllet. Pisk sammen sukker, smør og kanel til en luftig blanding. Bruk gjerne kjøkkenmaskin.

Når deigen er ferdig hevet – heller du den ut på benken. Du kan ha et tynt lag mel på benken. Deigen elter du lett et par ganger, før du kjevler den ut til et rektangel. 

Smør fyllet utover hele rektangelet. Vaniljekremen legger du i en smal stripe på den ene langsiden av rektangelet. Du starter å rulle fra den siden du har vaniljekremen.


 

Rull så stramt du klarer. Jeg valgte å dele rullen i to stenger. Legg stengen(e) på stekebrettet – pass på å legge den med skjøten ned (hvis ikke hever den skjevt). Klipp så i det øverste laget og trekk hvert klipp litt til siden.

Stengene skal nå etterheve i 30-40 minutter. De pensles med egg før de stekes på 200 grader i 20-25 minutter.

Pynt gjerne med melisglasur. Du kan bruke eggehvite eller vann.

#bake #bakst #gjærbakst #kringle #kanel #vaniljekrem #eggekrem #hvetestang

 

7 kommentarer
    1. Jeg vet dette ikke har så mye med innlegget ditt å gjøre, men jeg vil gjerne få ønske deg en helt fantastisk førjulstid, og håper du har hatt en fin desember så langt. <3 Varme klemmer i fra meg.

    2. Jeg har den i ovnen nå, og er veldig spent på resultatet, men det ser lovende ut.

      Jeg fulgte ikke oppskriften helt, siden jeg ikke orket å lage vaniljekrem. Drysset heller på noen rosiner. Jeg glemte også egget i deigen, men tror ikke det gjør noe. Orket heller ikke bruke opp et helt egg bare for å pensle på toppen, så jeg drysset heller med sukker og kanel. Klipte heller ikke hakk og dro snippene hver sin vei, for jeg leste nemlig ikke hele oppskriften før etter den var kommet i ovnen. Jeg skjærte bare snitt på skrå langsetter hele rullen. Og jeg lagde alt til 1 rull og la den på skrå på stekebrettet for å få plass.

      Nå har jeg smakt på herligheten. Den ble veldig god! Nydelig! Og veldig mye hevd. Jeg hever alltid i ovnen (på veldig lav temperatur), og skrur opp temperaturen når den er passe hevd. Da blåser det seg skikkelig opp etterhvert (såfremt man ikke har overhevd baksten). Var veldig skeptisk til den metoden etter å ha sett det på Youtube, men bestemte meg likevel for å prøve. Brødene ble så luftig og fin som de ikke hadde vært før, så nå gjør jeg det alltid slik, og får bedre resultat enn før. Jeg knør deigene godt og lenge i maskin, og det er også viktig for god hev.

      Det er nok lurt å lage vaniljefyll, eller bruke noe annet saftig. De få rosinene jeg strødde på var ikke nok til å få det saftig og deilig inni. Jeg tror litt hakket eple ville gjort seg, faktisk. Neste gang blir det enten vaniljefyll eller eple inni, eller makronfyll.

      Takk for oppskriften! En nydelig kaffekake ble det, og sikkert enda bedre om man faktisk følger oppskriften din slik den er ment å være.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg