Gulrotkake med karamelliserte valnøtter

Gulrotkake er noe av det beste jeg vet – og denne gangen har jeg laget en ekstrautgave for festlige anledninger. Kaken er både fylt og pyntet med karamelliserte valnøtter. Kaken ble godt mottatt av alle gjestene – så denne kan jeg trygt anbefale. Håper du lar deg friste!

Ingredienser
Kakerøre
4 egg
275 g sukker
190 g hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1/2 ts salt
5 gulrøtter 
1,5 dl rapsolje (eller annen nøytral olje)
revet sitronskall av en halv sitron

Glasur
200 g kremost
250 g melis
100 g usaltet smør
2 ts vaniljesukker
1 ts sitronsaft

Karamelliserte valnøtter
80 g valnøtter
80 g sukker

Fremgangsmåte

Jeg starter alltid med å måle opp og finne fram alle ingredienser.

Først pisker du egg og sukker sammen til eggedosis. Pisk fem minutter på lav hastighet, før du pisker videre på høy hastighet i fem minutter til. Da skal eggedosisen være tykk og hvit.

I mens det pisker, skreller du gulrøttene og river dem. Jeg pleier å rive gulrøttene ganske grovt. Riv sitronskall oppi gulrøttene.

Bland sammen mel, natron, kanel, salt og vaniljesukker. Sikt det inn i eggedosisen og pisk det sammen akkurat så lenge at alt er blandet.

Skru ned på laveste hastighet og tilsett 1/3 av oljen og 1/3 av gulrøttene. Skru opp hastigheten litt til alt er blandet og gjenta prosessen til alt er blandet sammen.

Hell røren i en form du har smurt eller dekket med bakepapir. Jeg har brukt en 22′ form.

Kaken steker du på 180 grader i 45-55 minutter (sjekk med en pinne om den er gjennomstekt). Avkjøl kaken på rist – den må være helt avkjølt før du har på glasuren.

Karamelliserte valnøtter

Smelt sukkeret i en vid kjele eller stekepanne på medium varme – ikke rør i sukkeret, da krystalliserer det seg. Når alt sukkeret har smeltet – tilsetter du nøttene og rører til nøttene er dekket med sukkeret. Hell dem over på et bakepapir – og avkjøl nøttene. Deretter hakker du dem opp i passende biter. Dette kan gjøres noen dager i forveien om du vil – bare oppbevar nøttene i et lufttett glass.


 

Glasur og montering

Ta smør og kremost ut av kjøleskapet minst en time før du skal lage glasuren. 

Så blander du sammen smør og kremost til du har en glatt blanding (jeg brukte K-visp). Stopp noen ganger innimellom og press flat smørklumper med en slikkepott før du fortsetter. Deretter tilsetter du melis, vaniljesukker og sitronsaft – og pisker videre med en ballongvisp. Start forsiktig til alt er blandet – så pisker du på maks hastighet til glasuren er helt glatt. Det tar 5-10 minutter.

Jeg delte kaken i to – og fylte den med et tynt lag med glasur og karamelliserte valnøtter. 

Bre resten av glasuren jevnt over kaken. Jeg hadde et tynt lag på sidene og et litt tykkere lag på toppen av kaka. På toppen brukte jeg en serveringsgaffel (stor gaffel) for å lage struktur i glasuren. Tilslutt fordelte jeg valnøtter i kanten på kaken.

Gulrotspiralen på toppen er kandisert. Rundt kaken har jeg finhakket kandisert gulrot, men du kan også bruke strøssel. 

#gulrotkake #bake #bakst #gulrot #valnøtter

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg