Marsipankake med bringebær og vaniljekrem

Denne helgen har jeg laget marsipankake til min svoger. Jeg prøvde meg frem med nye oppskrifter denne gangen – og jeg hentet dem fra forskjellige steder. Dermed gikk ikke elementene i kaken helt som planlagt – og det ble ingen gode step-by-step-bilder å vise dere. Kaken ble god på smak, men den ble ikke så pen innvendig. Kombinasjonen av vaniljekrem, hjemmelaget syltetøy og egen dynk – var veldig god. Dere får oppskrift på dynk og syltetøy denne gangen – så skal jeg snart prøve meg igjen – og huske å ta bilder hele veien:) Håper dere lar dere friste og inspirere.

 

Ingredienser og fremgangsmåte – dynk

150 g vann
50 g sukker
1/2 sitron
1/2 vaniljestang 

Bland ingrediensene i en kjele. Fra vaniljestangen “løsner” du frøene – men legg også stangen oppi. Det er ikke så nøye om du får med litt fruktkjøtt eller kjerner fra sitronen. Kok opp ingrediensene på middels varme – og la den koke et par minutter. Sil dynken over i en bolle og avkjøl.

Ingredienser og fremgangsmåte – syltetøy

350 g bringebær
85 g sukker
1 ts certo syltepulver.

Bruk gjerne frosne (norske) bringebær, men la dem tine endel først. Kok opp bærene på middels varme. Bland sukker og syltepulver godt sammen. Tilsett blandingen og la syltetøyet fosskoke i 1 minutt. Sett det til avkjøling i kjøleskap.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg