Påskeroser – deilige rundstykker til påskefrokostene

I dag har jeg tryllet om familiens favorittrundstykker – knyttede frokostbrød – til påskefargede rosetter. Ideen fikk jeg fra Kvardagsmat sine Valnøttroser, men oppskriften er min egen. Det var litt knotete å få til rosene, men det er nok fordi denne deigen har en mer klissete konsistens enn en grovere deig. Uansett synes jeg de ble fine og gleder meg til å nyte dem i de glade påskedagene. Gidder du ikke å knytte dem – smaker de jo like godt som vanlige rundstykker også:) Håper du lar deg friste og inspirere!

Ingredienser
1000 g hvetemel
175 g margarin
2 ts salt
3 dl ekstra lettmelk
3 dl vann
1 pk fersk gjær

Fremgangsmåte
Bland mel og salt i en bolle, så smuldrer du oppi den ferske gjæren.

Smelt smøret i en kjele – trekk kjelen til side og tilsett melk og vann. For meg var temperaturen på væsken helt perfekt, men ved behov kan du varme den litt (maks 35 grader).

Hell væsken i melet, bland deigen og la den elte i 10 minutter. Nå kan du tilsette farge hvis du ønsker det – anbefaler å bruke matfarge. Vil tro det ikke går å bruke konditorfargen du får kjøpt på matbutikken, men jeg har jo ikke prøvd. Dekk bollen med plast og la den heve i 45 minutter.

Når den er ferdig hevet, deler du den i 20 emner, hvert på ca 90 gram. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å veie dem, men jeg er fryktelig dårlig på øyemål:)

Hvert emne elter du sammen til en bolle. Så triller du den ut til en 30-35 cm lang pølse. Rull pølsen i bittelitt mel – så blir det lettere å knyte.

Her har jeg startet knytingen liggende på benken. Når du har lagt den første enden over – skal enden til høyre være kortere enn den til venstre – slik som på bildet. Så knyter du en knute – og “bretter” endene over og inn i midten – den ene ovenfra og den andre undenfra. Håper bildene hjelper deg på rett vei:)

Dekk frokostbrødene med plast eller klede – og etterhev i 40 minutter (ta tiden fra første brett er ferdig). 
 

Jeg penslet dem med pisket egg – og uten frø – da jeg synes det ble penest (prøvde begge deler).

Frokostbrødene stekes på 225 grader (gjerne hydrosteking hvis du har det) – i ca 13-15 minutter. Jeg pleier å steke de som skal i frysen litt kortere enn de som spises med en gang. Det er fordi jeg tiner dem i ovn og vil ikke at de skal få for tykk stekeskorpe. De er selvfølgelig like gode etter en runde i frysen.

 

#bake #bakst #gjærbakst #rundstykker #påske #påskeroser #påskerundstykker

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg