Havreroser

Havremel har blitt en av mine favoritter i gjærbakst for tiden, jeg synes det gir en veldig god smak – nesten litt nøtteaktig. I går bakte jeg fine rundstykker – så i dag måtte det bli noen grove. Samtidig hadde jeg lyst til å prøve samme måten å knytte rundstykker på en gang til. Ideen er hentet fra Kvardagsmats valnøttroser, men oppskriften er min egen. Det gikk, som jeg forventet, endel lettere å knytte med grovere deig. Dette blir gode og lekre rundstykker å sette frem på påskebordet. Håper du lar deg friste og inspirere!

Ingredienser
300 g havremel
300 g sammalt hvete fin
300 g hvetemel
1 pk fersk gjær
4 dl ekstra lettmelk
2 dl vann
0,5 dl olje
1 ts salt
1 ts honning

Fremgangsmåte
Bland alt det tørre i en bolle og så smuldrer du den ferske gjæren oppi melet.

Lunk melk og vann til ca 35 grader. Hvis oljen har stått i kjøleskapet, må den også lunkes.

Hell melk, vann, olje og honning i melet og elt deigen sammen. La den elte videre i 10 minutter før du samler deigen og dekker bollen med plast.

La deigen heve i 60 minutter.

Når deigen er ferdig hevet, deler du den inn i 18 emner – hvert på ca 90 gram.

Hvert emne samler du til en bolle, før du triller den ut til en pølse på ca 30 cm. Knyt deretter rosen som på bildet under.

Havrerosene skal nå etterheve i 40-45 minutter før de stekes på 225 grader i 12-15 minutter. Dersom du skal tine dem i stekeovn – bør du velge kortest steketid.

Avkjøl rundstykkene på rist – og frys de du ikker spiser når de er helt avkjølt.

#rundstykker #bake #bakst #gjærbakst #kvardagsmat #havre #grovt #havreroser

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg