Eltefrie, halvgrove rundstykker

Her i familien er vi veldig glad i nystekte rundstykker til frokost – også når vi er på ferie. Jeg har endel frosne rundstykker som jeg tar med, men når det er tomt – tyr jeg til disse eltefrie rundstykkene. De kan du lage med liten plass og lite utstyr. Jeg har laget disse en del ganger i campingvogna. Jeg veier bare opp ingrediensene hjemme før jeg drar – så er det bare vann som trengs. Håper du lar deg inspirere og friste!

Ingredienser
150 g hvetemel
300 g fullkornshvetemel
1 ts tørrgjær
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
3 1/3 dl vann

Fremgangsmåte

Ta alt det tørre i en bolle, tilsett kaldt/lunkent vann og rør deigen sammen med en sleiv. Tilsett litt mer vann hvis den ikke lar seg røre sammen. Dekk bollen med plast eller noe annet du har tilgjengelig og la den stå på benken over natten (eller sted mellom 8 og 12 timer).

Etter hevetiden, legger du et bakeark på kjøkkenbenken og strør over et lag med mel.

Hell deigen oppå og strø litt mel over deigen.

Trykk deigen flat med en slikkepott eller stekespade som var det jeg hadde i campingvogna – til du får et rektangel – og brett deigen i to på langs.

Så bruker du slikkepotten til å dele opp deigen i passende stykker. Har du tatt nok mel under, kan du bare fordele de rundt på arket. Jeg hadde vært litt sparsom, så de klisset litt. Er det for mye mel på rundstykkene, kan du børste det bort med fingrene eller bruke en pensel.

Sett dem til etterheving i 15-30 minutter.

Sett ovnen på 250 grader. Når du setter inn rundstykkene, skrur du temperaturen ned til 225 grader. De skal steke i 13-15 minutter.

Avkjøles på rist, men spis dem gjerne lunkne:)

 

 

 

#eltefritt #eltefrie #rundstykker #sunt #frokost #enkelt #bake #bakst

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg