Marsipanroser


Deilig gjærbakst med marsipan og sjokolade – det må vel være godt tenkte jeg der jeg sto i kjøleskapet og så påskemarsipanen min som jeg aldri fikk brukt opp. Etter litt leting på nettet, ble jeg inspirert av Kjøkkentjenestes flotte marsipanroser. Jeg valgte å bruke min egen oppskrift på både boller og fyll, men “snurringen” har jeg prøvd å kopiere. For å få saftige og luftige boller, trenger bollene tid – både til elting og heving. Så selv om du synes det kan være litt langtekkelig – anbefaler jeg deg virkelig å prøve. Etter jeg byttet til denne metoden, som jeg lærte av Ida Gran-Jansen, synes jeg bollene mine har blitt mye bedre. Prøv da vel! Oppskriften gir ca 20 boller. 

Ingredienser

900 g hvetemel
120 g sukker
1 pk gjær
1 1/2 ts salt
2 ts kardemomme
4 dl helmelk
150 g margarin i terninger
2 egg + ett til pensling

100 g melkesjokolade
200 g marsipan (40-50 % mandler)
Litt eggehvite (bruk av det egget du skal pensle med)

Fremgangsmåte

Bland mel, sukker, salt og kardemomme i en bolle og smuldre oppi gjæren. Lunk melken til ca 30 grader og pisk inn eggene i melken. Det er lurt å knekke eggene i en egen bolle først – for det er så vanskelig å se eventuelt eggeskall i den hvite melken.

Tilsett melk/egg-blandingen i det tørre og la deigen elte på lav hastighet i 10 minutter. Ta deigen ned av eltekroken og tilsett 1/3 av smøret – elt i ca 1 minutt, så tar du deigen av eltekroken igjen og tilsetter 1/3 av margarinen og så det samme igjen.

Nå skal margarien elte seg godt inn i deigen, det tar 15 minutter. De siste fem minuttene kan du skru opp hastigheten på eltingen litt. Så dekker du bollen med plast (eller legger over i en annen bolle smurt med litt smør/olje) og setter deigen til heving. Der skal den heve til dobbelt størrelse, det tar mellom 60 og 90 minutter. 

Nå deler du deigen i to – og kjevler den ene delen ut til en tynn, rektangulær leiv. Pensle leiven med litt eggehvite for bedre feste. Fordel halvparten av sjokoladen og marsipanen på halvparten. Sjokolade og marsipan har jeg revet grovt på et rivjern.

Brett leiven over – og skjær den i strimler med et pizzahjul eller liknende. Jeg har brukt spatelen for å få (nesten) like brede strimler.

Så er det bare å tvinne i vei. Vri strimmelen rundt og så snurrer du det hele sammen – jeg anbefaler deg å la den “åpne” siden være i midten. Enden bretter du bittelitt under. Hvis den løsner under etterheving, fester du den bare med litt sammenpisket egg. Legg dem på et bakebrett og la dem etterheve i ca 30 minutter før du pensler dem med et sammenpisket egg. 

Stek bollene på 225 grader (hydrosteking) i 10-12 minutter – og avkjøl på rist:)

#bake #boller #gjærbakst #bakst #marsipan #hveteboller #buns

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg