Grove scones med nøtter og bær

Disse sconesene vinner neppe noen skjønnhetskonkurranse, men får lov til å bli med på bloggen likevel – siden de smakte så godt. Jeg har av og til kjøpt grove scones på bakerier, og synes det er veldig godt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve disse selv. Jeg spiser de uten pålegg, men de kan sikkert spises med pålegg på også. Burde nok lagt de blåbærene litt i maizena før jeg tok dem i deigen, for deigen ble veldig blå og klissete – det skal jeg teste ut neste gang. Håper du lar deg friste og inspirere!
 

Ingredienser
150 g hvetemel
200 g fullkornshvetemel (ekstra finmalt sammalt hvete)
100 g havremel
1 ss bakepulver
1 ss sukker
1 ts salt
3 dl ekstra lettmelk
4 ss flytende margarin
40 g rosiner
40 g hasselnøtter
60 g valnøtter
40 g blåbær

Fremgangsmåte
Først setter du stekeovnen på 200 grader. 
Deretter legger du rosinene i litt vann og grovhakker nøttene. I etterpåklokhetens lys ville jeg nok også blandet blåbærene med en halv ts maizena, men det gjorde jeg altså ikke denne gangen.

Ha så alt det tørre i en bolle og tilsett melk og margarin. Bland alt sammen for hånd eller i en kjøkkenmaskin. Tilsett nøttene og bland det inn. Tilslutt heller du av vannet på rosienen og tilsetter rosiner og blåbær. 

Så kjevler du deigen ut til en leiv på ca 1 cm tykkelse – og stikk ut rundinger med et glass eller liknende. Du kan dyppe glasset i mel først – så unngår du at glasset setter seg fast i deigen.

Legg rundingene over på et bakepapir – og stek dem midt i ovnen i 15-18 minutter, eller til de er gyldne i fargen.

Avkjøl på rist i noen minutter før du spiser dem.

 #bakst #bake #scones #grovt #sunt #enkelt #nøtter #blåbær #hasselnøtter #valnøtter

8 kommentarer

Siste innlegg