Troika – sjokolade med marsipan, nougat og bringebærgelé

 

Hææhhh sier du kanskje – konfekt i mai? Det er mulig alle andre bare spiser snop i desember – men her i huset liker vi å kose oss litt oftere enn det. Så når jeg fant en pakke nougat i kjøleskapet som jeg aldri fikk brukt i førjulstiden – måtte jeg jo bruke den til noe. Derfor tenkte jeg å gå mot strømmen – og lage sjokolade. Det er første gang jeg lager troika – så jeg valgte å bruke en oppskrift jeg fant hos Kvardagsmat. Hele innlegget hennes kan du lese her. Syntes det ble veldig godt – og det passer like godt i mai som i desember! Håper du lar deg friste:)

Ingredienser
300 g marsipan (50% mandler)
200 g nougat
1 pk bringebærgelé
2,5 dl vann

100 g mørk kokesjokolade
25 g lys kokesjokolade
10 g kokosfett (delfiafett)

 

Fremgangsmåte


Kle en form på 20 x 20 cm med plastfolie. 

Del opp nougaten og smelt den over vannbad – i mellomtiden kjevler/trykker du ut marsipanen slik at den dekker bunnen av formen.

Hell den smeltede nougaten over marsipanen og sett formen i kjøleskapet.

Kok opp vannet og rør inn gelepulveret. La geleen avkjøles på benken. Når den har tyknet (men ikke stivnet helt) – heller du den over den stivnede nougaten. Sett formen tilbake i kjøleskap til geleen er helt stivnet.

Nå skal konfekten dekkes med sjokolade. Sjokoladen hakkes opp og smeltes over vannbad. Jeg hadde litt kokosfett i kjøleskapet, så jeg la til det for at det skulle bli enda enklere å smøre den utover – men du kan klare deg fint uten også. La sjokoladen avkjøle litt, til den når romtemperatur.

Løft troikaen ut av formen ved hjelp av plastfolien. Renskjær kantene om du gidder.

Veien videre kan du velge selv, du kan helle sjokoladen over hele flaten – eller dele den opp. Jeg tok noen bit for bit – men det ble litt omstendelig for meg;) Derfor delte jeg den i fire avlange striper – og strøk den smeltede sjokoladen på toppen og sidene av hver remse. 


Så deler du stripene opp i skiver mens sjokoladen er flytende. 

Venter du med å dele den opp til sjokoladen stivner – knekker sjokoladen…

Oppbevar konfekten i en lufttett boks i kjøleskapet – i følge Kvardagsmat bør man legge litt kjøkkenpapir i boksen for å unngå fuktighet.

Jeg burde kanskje kjøpe meg noen nye bokser…

#troika #konfekt #sjokolade #hjemmelaget #søttoggodt #nougat #marsipan #bringebærgele
 

3 kommentarer
    1. Simply want to say your article is as astonishing. The clearness in your post is just excellent and i
      can assume you are an expert on this subject.

      Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep
      up to date with forthcoming post. Thanks a million and please
      continue the enjoyable work.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg