Gulrotkake – en litt sunnere variant

Gulrotkake er en av mine favoritter – og denne gangen har jeg laget en sunnere variant hvor olje er byttet ut med kesam med limesmak. Jeg var kjempespent – men ble veldig fornøyd. Synes ikke jeg kunne merke at den ikke inneholdt olje lenger. I tillegg har jeg redusert sukkermengden litt og byttet ut kremosten på toppen med en lett-variant og ikke fullt så tykt lag med glasur. Sunn som en brødskive er den ikke – men den er litt sunnere enn vanlig:) Håper du lar deg friste og inspirere. Ideen fikk jeg hos Anne Brith som laget en sukkerfri kake. Jeg er ingen tilhenger av søtstoff i kake – så jeg tilpasset i stedet min egen oppskrift til å inneholde kesam. Vil du se Annebriths oppskrift – finner du den her.

Ingredienser
4 egg
250 g sukker
235 g hvetemel
1 1/3 dl mager kesam lime
2 ts bakepulver
1 ts natron
2 ts kanel
5 gulrøtter
1/2 ts salt
1 ts vaniljesukker

Glasur
100 g Philadelphia light
125 g melis
50 g margarin
1 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte

Pisk egg og sukker til tykk og hvit eggedosis – start på lav hastighet og øk den gradvis. En tykk eggedosis tar et sted mellom 10 og 15 minutter. I mellomtiden river du gulrøttene – jeg foretrekker å rive dem litt grovt.

Bland sammen mel, bakepulver, natron, salt, kanel og vaniljesukker – og sikt det ned i eggedosisen. La det blande seg sammen på laveste hastighet. Tilsett gulrøttene og la det blande seg inn før du tilsetter kesamen. Alt på laveste hastighet eller for hånd hvis du foretrekker det.

Hell røren over i en form kledd med bakepapir – eller en smurt form. Her kan du velge form i forhold til hvilken høyde du ønsker på kaken. Jeg brukte en form på 23 x 23 cm. 

Stek kaken midt i ovnen på 180 grader i 40-50 minutter – sjekk med en kakepinne for å forsikre deg at kaken er gjennomstekt. Velger du å bruke en større form – reduseres steketiden noe. Avkjøl kaken på rist – og vent til den er helt kald før du brer over glasuren. 

Glasuren lager du mens kaken steker. Margarin og kremosten bør være romtemperert. Ta alle ingrediensene i en bolle og visp det kraftig sammen.

Det skiller seg litt i begynnelsen – men skal samle seg etterhvert. Dersom det ikke gjør det – kan du redde glasuren med å bruke en stavmikser:) Har du det varmt på kjøkkenet – må du nok ha glasuren litt i kjøleskap eller frys før du kan bre den utover kaken. Vil du har litt struktur i glasuren – kan du bruke en serveringsgaffel (en slik stor gaffel med store mellomrom mellom “pinnene”) og lage store S’er med den. 

Del kaken opp i passende biter – og nyt! 

#gulrotkake #sunnere #littsunn #kake #bake #bakst #godt #gulrot #kesam


 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg