Grove havrerundstykker

I helgen baker jeg nesten alltid rundstykker og noen ganger tester jeg ut nye oppskrifter. Denne gangen har jeg laget grove rundstykker med den gode smaken av havre. Jeg har brukt både havregryn og havremel. Havremel kan du kjøpe i butikken – eller lage selv – hvordan kan du lese her. Rundstykkene falt i smak hos både små og store – så kanskje du skal prøve dem du også? Håper i hvert fall du lar deg friste!

Ingredienser
500 g fullkornshvetemel (ekstra finmalt sammalt hvete)
200 g havremel
100 g havregryn
200 g hvetemel
100 g margarin
2 ts salt
1 ts honning
4 dl ekstra lettmelk
3 dl vann
1 pk fersk gjær
1 egg til pensling

Fremgangsmåte

Bland mel, havregryn og salt sammen i en bolle. Så smuldrer du oppi den ferske gjæren.

Smelt margarinen i en kjele, tilsetter melk og vann. Varm opp blandingen til den når ca 35 grader. 

Hell væsken i melet, bland deigen og la den elte i 10 minutter. Dekk bollen med plast og la den heve i 45 minutter.

Del deigen inn i emner på ca 80 gram. Jeg fikk 22 rundstykker av denne deigen.

Trill hvert emne til rundstykker – jeg presser dem forsiktig ned med håndbaken (til venstre på bildet) for å unngå at de blir for store å gape over.

Dekk rundstykkene med plast eller klede – og etterhev i 40 minutter (ta tiden fra første brett er ferdig).

Så pensler du dem med et pisket egg – og strør over havregryn eller valmuefrø.

Frokostbrødene stekes på 225 grader (gjerne hydrosteking hvis du har det) – i ca 12-14 minutter. Jeg pleier å steke de som skal i frysen litt kortere enn de som spises med en gang. Det er fordi jeg tiner dem i ovn og vil ikke at de skal få for tykk stekeskorpe. De er selvfølgelig like gode etter en runde i frysen.

#bake #bakst #gjærbakst #rundstykker #havre #grov 

8 kommentarer

Siste innlegg