Trippel sjokoladekjeks – eller triple chocolate cookies:)

Hjemmelaget kjeks er bare SÅ godt – og jeg innbiller meg at de er litt sunnere enn ferdigkjøpte. Så når en av mine inspirasjonskilder, Ida Gran-Jansen, sier at hun har kommet fram til den beste oppskriften ever – måtte den jo prøves.  Hun har brukt pekannøtter i sine – men jeg har byttet ut nøttene med mer sjokolade. Hennes innlegg finner du her. Både deig og kjeks ble kjempegode – så jeg kan trygt anbefale denne videre. Kjeksene var også veldig raske og enkle å lage. Så da håper jeg du lar deg friste til å prøve du også!

Ingredienser
100 g smeltet margarin
90 g sukker
40 g brunt sukker
1 egg
1 ts vaniljesukker
225 g hvetemel
1/2 ts natron
1 klype salt
100 g lys kokesjokolade
25 g mørk kokesjokolade
25 g hvit sjokolade

Fremgangsmåte

Start med å sette ovnen på 175 grader og så smelter du margarinen. La det avkjøle seg i 10 minutter mens du måler opp de andre ingrediensene. Jeg har brukt finkornet sukker og lyst muscadovasukker – men det blir helt sikker godt med vanlig sukker og brunt sukker også. Har du ikke sjokoladeknapper – må du hakke sjokoladen.

Hell det smeltede margarinen i en bolle – og tilsett sukker og brunt sukker. Visp det sammen med en elektrisk håndvisp i 30 sekunder. Så tilsetter du egget og visper det sammen i 10 sekunder til. Bland sammen, vaniljesukker, mel, natron og salt – og hell det oppi. Pisk det hele raskt sammen. 

Tilsett sjokoladen og rør det sammen med en slikkepott.

 

Jeg ville ha litt store kjeks – så jeg delte deigen i ni. En isskje er genialt å bruke til dette – men du kan selvfølgelig bruke en vanlig skje også. Legg ballene utover på stekebrettet og trykk dem litt ned.

Stek kjeksen i 10-14 minutter – avhengig av hvor myk/sprø du ønsker at kjeksen skal være inni. Avkjøl på rist – men nyt dem gjerne litt lune;)

#bake #kjeks #cookies #sjokolade #chocolatecookies #sjokoladekjeks #sjokolade #småkaker #søttoggodt

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg