Grove pizzasnurrer

Pizzasnurrer er et fint matpakkealternativ her i huset – så i dag har jeg laget en sunn variant. Pizzasnurrer kan noen ganger bli litt tørre – så denne gangen har jeg laget nokså løse snurrer – og jeg synes det fungerte bra med tanke på smak – men blir litt klissete – så derfor er det lurt å sette dem i lave muffinsformer – eller store muffinsformer. Husk å smøre formene med matfett/olje – hvis ikke henger de fast. Jeg fryser dem ned og tar dem opp om morgenen. Start gjerne tiningsprosessen med noen sekunder i mikrobølgeovnen. Jeg har laget pizzasausen selv – vil du prøve, finner du min oppskrift her
 

Ingredienser
Deig
325 g fullkornshvetemel
100 g havregryn
125 g hvetemel
1,5 dl kesam
3 dl ekstra lett melk
1/2 pk fersk gjær
2 gulrøtter – revet
1 ts honning
1 ts salt
3 ss maiskorn

Fyll
200 g skinke
200 g ost
1/2 porsjon hjemmelaget pizzasaus (evt annen pizzasaus eller ketsjup)

Store muffinsformer
 

Fremgangsmåte

Bland sammen mel, havregryn og salt. Riv gulrøttene grovt og bland dem inn i melet. Så smuldrer du over den ferske gjæren.

Ta så melk, kesam og honning i en kjele – og lunk blandingen.

Hell væsken i det tørre og la det blande seg sammen. Elt deigen videre i 10 minutter før du dekker bollen med plast og lar den heve i 45 – 60 minutter. 

Mens deigen hever – lager du pizzasausen (om du vil) og river osten. Du kan bruke den osten du liker best – og bruk gjerne en lettere variant hvis du vil kutte ned på fettet.

Når deigen er ferdig hevet – hvelver du den ut på melet kjøkkenbenk og kjevler den ut til en leiv på ca 30 x 60 cm. Da er deigen ca en ca tykk. 

Smør pizzasaus utover, dryss over skinke, mais og ost. Spar gjerne litt ost til å drysse over før steking.

Rull deigen sammen og skjær den i skiver på ca 2,5 cm før du legger den over i SMURTE former. Jeg sprayer dem med litt formfett.

Pizzasnurrene skal nå etterheve i 45 minutter.

Dryss gjerne litt ost på hver snurr – før du setter dem i ovnen. Snurrene stekes midt i ovnen på 225 grader (gjerne hydrosteking) i 13-15 minutter. 

Avkjøl snurrene på rist. La dem bli helt avkjølt før du fryser dem ned:)

#bake #gjærbakst #pizza #pizzasnurrer #bakst #nistemat #sunt

4 kommentarer

Siste innlegg