Rocky road fudge

Fudge er fantastisk godt – og noe av det beste jeg vet. Fudge er spesielt populært før jul og passer perfekt som venninnegaver – eller vertinnegaver. Mitt eneste problem med fudge – er at det er FOR godt. Dermed er det helt umulig å oppbevare det i kjøleskapet uten at jeg setter tenna i dem. Da jeg fant ut at denne fudgen kunne fryses – tenkte jeg den var helt genial for meg! Rocky road fudge er laget med søtet, kondensert melk (det er ikke det samme som Vikingmelk) – og inneholder nøtter, marsmallows og masse sjokolade. Oppskriften har jeg funnet hos Kvardagsmat, innlegget hennes kan du lese her. Jeg har brukt både valnøtter og pistasjnøtter, forøvrig er det samme oppskrift. Nå har jeg flere poser i frysen og satser på at det står på ønskelista til noen jeg kjenner! Håper du lar deg inspirere og friste!


 

Ingredienser

1 boks søtet, kondensert melk (ikke Vikingmelk). 
2 ss smør
1 ts vaniljesukker
350 g mørk kokesjokolade
75 g valnøtter
75 g pistasjnøtter
150 g mini-marshmallows

 

Fremgangsmåte

Kle en form med bakepapir eller matpapir. Jeg brukte en form på 23 x 23 cm – formen bestemmer høyden på fudgen. Grovhakk nøtter og sjokolade. Søtet, kondensert melk får du i de fleste dagligvarebutikker nå, men de er mye billigere på “innvandrerbutikker” eller i Sverige.

Fudgen skal du lage i vannbad, så finn en kjele og bolle som passer sammen. Bunnen skal ikke være i kontakt med vannet – og det må ikke komme damp opp mellom kjele og bolle. Kok opp vannet og skru ned varmen.

Hell den søte, kondenserte melken i bollen og tilsett smøret. Sett bollen over det varme vannet. Rør rundt til smøret har smeltet. Så tilsetter du sjokoladen og vaniljesukkeret. Fortsett å røre til all sjokoladen har smeltet.

Fjern bollen fra vannbadet og rør inn grovhakkede nøtter og mini-marsmallows. Hell røren over i formen, dekk den med plastfolie og sett den til avkjøling i minimum 3-4 timer før du deler den opp i biter. Oppbevar fugden kjølig i lukket glass eller boks – eller du kan fryse den ned.


 

#julebakst #fudge #rockyroad #jul #søttoggodt #kvardagsmat

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg