Havrerundstykker i langpanne

Disse havrerundstykkene har blitt en av våre nye favoritter denne julen. Jeg synes havre gir en utrolig god smak på rundstykker og brød – og jeg bruker det mye. Du får kjøpt det ferdig i butikken, men du kan også lage det selv i en blender. Detaljer om hvordan,  finner du her. Det er lettvint å steke alle rundstykkene i en omgang – da går hele prosessen raskere.  Det er en variant av oppskriften jeg tidligere fant hos Anne Brith – grove rundstykker laget i langpanne – hennes innlegg kan du lese her. Da håper jeg at du lar deg friste!
 

Ingredienser
400 g hvetemel
400 g fullkornshvetemel (ekstra finmalt sammalt hvete)
100 g havremel
150 g havregryn
2 ts salt
2 ts honning
1 pk fersk gjær
0,9 dl olje
7 dl vann

 

Fremgangsmåte

Bland sammen mel, havregryn og salt i en stor bolle. Den ferske gjæren smuldrer du i det tørre.

Lunk vannet til ca 35 grader og hell både vann og olje i det tørre. Oljen bør være romtemperert – ellers må du lunke den sammen med vannet. Tilsett honningen. La deigen elte sammen i 15 minutter. Dekk bollen med plast og la den heve i ca 45 minutter.

Del så deigen inn i 20 emner – hver på ca 90 gram.

Plasser dem jevnt i en langpanne som er kledd med bakepapir. Dekk brettet med plastfolie – og la dem etterheve i ca en time. Da vil rundstykkene vokse litt sammen. Følg litt med, for hvis de hever for lenge – sprekker de lett litt opp slik som mine til venstre. Det gjør ikke noe på smaken – men de ser ikke fullt så pene ut;)


Etter heving, steker du rundstykkene midt i ovnen på 225 grader i 15-20 minutter. Bruk gjerne hydrosteking om du har:) Jeg har ikke penslet rundstykkene før steking denne gangen. 

Avkjøl rundstykkene på rist! De du ikke spiser med en gang – hiver du bare på frysen. Når du skal tine dem, legger du dem inn i kald ovn – og setter den på 180 grader varmluft. De er ferdige etter ca 20 minutter. 

#bake #gjærbakst #bakst #rundstykker #langpanne #grovt #sunt #havre

 

6 kommentarer

Siste innlegg