Pepperkakeboller, deilig gjærbakst med smaken av jul!

Ingenting får opp julestemningen som skikkelig pepperkakeduft i huset. Håndballjentene “mine” hadde siste trening før jul i dag – og jeg hadde lyst til å overraske dem med en liten godbit etter trening. DIsse bollene har jeg hatt lyst til å prøve siden Ida Gran-Jansen la de ut på bloggen sin i begynnelsen av desember – innlegget hennes finner du her. Bolleoppskriften er endret litt, men pepperkakesirupen de er fylt med, er identisk med Idas oppskrift. Uteseendemessig ser de helt krise ut i forhold til Idas, men ble de vanvittig gode – og falt i smak hos både barn og voksne! 

Ingredienser
Bolledeig

900 g hvetemel
110 g sukker
4 dl helmelk
1 pk fersk gjær
1 1/2 ts salt
150 g margarin
4 ts kardemomme
2 egg + 1 til pensling

Pepperkakesirup
3 dl sukker
200 g lys sirup
150 g Melange
1 ts malt nellik
1/2 ts malt ingefær
2 ts kanel
1/2 ts pepper
1 dl kremfløte

Glasur
4 ss pepperkakesirup
melis
vann

Fremgangsmåte
Først lager du pepperkakesirupen. Den kan gjerne lages en dag eller to i forveien også og oppbevares i en skål på kjøkkenbenken. Jeg hadde ikke fått med meg det, jeg lagde den først etter deigen – så min ble veldig klissete å jobbe med. Sånn går det når man ikke leser oppskriften godt nok før man begynner…

Uansett, mål opp smør, sukker, sirup og krydderet – og ta alt i en kjele. Kok opp blandingen mens du rører ofte. La den småkoke 1 – 2 minutter før du trekker kjelen av platen og tilsetter fløten. Hell blandingen i en skål og sett den til avkjøling. 

Så er du klar for å lage bolledeig.  Ta mel, sukker, salt og kardemomme i en stor bolle. Bland det lett sammen og smuldre oppi fersk gjær.

Smelt smøret i en kjele. Når smøret har smeltet, trekker du kjelen av platen og tilsetter melken. Pisk eggene inn i melk/smør-blandingen. Jeg knekker som regel eggene i en egen skål først – for eggeskallet er veldig vanskelig å finne igjen i melka hvis jeg mister det (noe som hender titt og ofte). 

Hell melkeblandingen i melblandingen og elt det sammen. La det elte på lav hastighet i ti minutter og så fem minutter i rasktere tempo. Elting er veldig viktig for sluttresultatet, så ta deg tid til hele eltetiden. Når deigen er ferdig hevet, dekker du bollen med plast og lar den heve til dobbelt størrelse. Det tar som regel mellom 75 og 90 minutter.

Når deigen er ferdig hevet, deler du deigen i to – og kjevler den ut til et rektangel. Ta av 4 ss av pepperkakesirupen og legg den av til glasuren. Så tar du halvparten av sirupen på rektangelet – og ruller det så stramt som du klarer. Deretter deler du rullen i ca 2,5 cm tykke skiver.  For meg ble det veldig klissete siden jeg var så treg med å lage sirupen, derfor ser jo pepperkakebollene ut deretter – men smaken ble det jo ikke noe å si noe på. Sett bollene tett sammen i en langpanne. Gjør det samme med resten av deigen. Jeg fikk et par boller til overs, de puttet jeg i store muffinsformer og hadde de som smaksprøver:)

Slik så de ut før og etter heving…

Før du steker bollene – pensler du dem med et pisket egg. Bollene stekes på 200 grader midt i ovnen i 15-20 minutter.

Etter steking – og før glasur. Glasuren lager du ved å blande litt av sirupen med melis og vann til du er fornøyd med smak og konsistens. Bollene blir ganske klissete, men det er i “klisset” all smaken ligger. Det er mulig å bruke muffinsformer for å minske klisset:)
 


#gjærbakst #boller #pepperkaker #pepperkakeboller #bake #jul #julebakst #bakst

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg