Ekstra grove rundstykker med hele korn


 

I går tikket det inn en melding fra lillesøster om jeg hadde en oppskrift på supergrove rundstykker. Måtte innrømme at ingen av oppskriftene mine til nå er supergrove. Det er nemlig lite populært både hos mann og barn. I tillegg synes jeg det er lett at rundstykkene blir tørre og kompakte. Men, hva gjør man ikke for verdens beste lillesøster? Joda, så her har jeg testet meg fram til en oppskrift. Jeg har “jukset” litt med å bruke “luftigere bakst”, og syntes det fungerte bra, og rundstykkene ble luftige og mindre kompakte. Kesam tror jeg gjorde susen for å få dem saftigere. Håper disse faller i smak både hos henne og alle dere andre som vil ha supergrov bakst.

Ingredienser

200 g fullkornshvetemel
100 g sammalt hvete – finmalt
100 g sammalt hvete – grovmalt
50 g hvetemel
50 g hele korn
1/2 ts salt
1/2 ts honning
75 g kesam
2,25 dl ekstra lettmelk
1 ss nøytral olje
1 ss luftigere bakst
1/2 pk gjær

Fremgangsmåte

Bland mel, salt, luftigere bakst og hele korn i en bolle. Den ferske gjæren smuldrer du oppi melet.

Bland melk, kesam, honning og olje i en kjele – og lunk blandingen til ca 35 grader. 

Hell blandingen i melet, la deigen blande seg – og la den så elte i ti minutter.

Dekk bollen med plast og la den heve i 45 minutter.

Når deigen er ferdig hevet – triller du den ut til rundstykker. Jeg fikk 11 rundstykker a 80 gram.

Jeg satte rundstykkene i en form denne gangen, for å få mykere sider, men de kan fint settes på brett som vanlig.

La rundstykkene etterheve i ca 45 minutter.

Pensle rundstykkene med egg eller melk (jeg brukte egg), og strø over frøene du liker best. Jeg har brukt sesamfrø og gresskarfrø.

De skal stekes på 225 grader i 11-14 minutter.

Avkjøles på rist.

 

4 kommentarer

Siste innlegg