Kanelknuter

Kanelboller er noe av det beste jeg vet – og for å gi dem et ekstra stilig utseende – har jeg i dag laget dem som knuter. Det er ikke så vanskelig som det kan se ut som, du klarer det helt sikkert fint. Jeg har prøvd å lage noen step-by-step bilder for å gjøre det enklere, jeg syntes nemlig det var litt knotete den første gangen jeg gjorde det. Håper du lar deg inspirere og friste! Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg skal spise til kveldsmat:)

Ingredienser
450 g hvetemel
50 g sukker
1 1/2 ts kardemomme
1 ts salt
2 dl helmelk
1 egg + ett til pisking
75 g margarin
1/2 pk gjær

Fyll
75 g margarin
60 g sukker
3 ts kanel

Fremgangsmåte

Bland mel, sukker, kardemomme og salt i en bolle. Den ferske gjæren smuldrer du bare oppi.

Smelt smøret i en kjele, når det er smeltet, trekker du kjelen av platen. Tilsett melken og pisk inn et egg. Det kan være lurt å knekke egget i en egen skål, det er vanskelig å se eggeskall i melken… Kontroller at blandingen er lunken (mellom 30 og 35 grader).

Hell det våte i det tørre – og la deigen samle seg. Så lar du deigen elte i 10 minutter på lav hastighet. Så skrur du opp hastigheten, og lar den elte i 5 minutter til.

Dekk bollen med plast og la den heve til dobbelt størrelse – som regel tar det mellom 75 og 90 minutter.

Mens deigen hever, lager du fyllet. Bland alle ingrediensene sammen i en kjøkkenmaskin – visp det så lenge at du får en luftig masse.

Når deigen er ferdig hevet – kjevler du den ut til et rektangel – så jevnt som du klarer.

Fordel fyllet med en spatula eller slikkepott – så det dekker hele deigen.

Brett deigen i to og skjær den i strimler. Bruk gjerne en mal, for eksempel en spatula som jeg gjorde, så får du strimlene like brede. 

Hver strimmel tvinner du før du knytter dem i en knute. Den enden som stikker opp i midten, trekker du ned under bollen. Se bildene.

Legg dem på et brett under plast for etterheving i ca 40 minutter. Hvis du (som jeg) får ujevn størrelse på knutene, kan det være lurt å fordele dem på to brett etter størrelse.

Når de er ferdig etterhevet, pisker du sammen et egg og pensler kanelknutene. Jeg strødde litt perlesukker på til slutt.

La dem steke på 225 grader (hydrosteking om du har) i 8-10 minutter.

Avkjøles på rist.


 

#kanelknuter #bḱanelknuter #gjærbakst #bake #bakst #kos

 

4 kommentarer

Siste innlegg