Sjokoladekake


Siden det er vinterferie og vi skal en tur til campingvogna, syntes vi det var en god idé å bake med oss en sjokoladekake. Elise har skolekjøkken for tiden, og en dag kom hun hjem med en usedvanlig god og saftig sjokoladekake. Må innrømme at ikke alt som kommer derfra smaker like godt – så jeg ble veldig imponert. Vi fant derfor ut at vi skulle bruke den oppskriften denne gangen – så denne gangen er kaken teamarbeid. Glasuren på skolekjøkkenkaken var av den kjedelige sorten – så da ville jeg piffe opp kaka med en deilig sjokoladekrem. Jeg fant en oppskrift på bloggen til Anne Brith. Håper du lar deg inspirere og friste!

Ingredienser

Kakerøre
2 1/2 dl vann
200 g margarin
300 g hvetemel
4 ss bakekakao
1 1/2 ts natron
1/2 ts salt
450 g sukker
1,5 dl lettrømme

Sjokoladekrem
1,5 dl helmelk
2 ss hvetemel
250 g margarin
250 g melis
150 g kokesjokolade – 70 %

Fremgangsmåte

Smelt smøret i en kjele. Hell det smeltede smøret i en bolle og tilsett rømme, sukker og vann.

Bland sammen natron, kakao og hvetemel i en bolle. 

Bland det tørre og det våte sammen. Rør til du har en jevn og glatt røre. 

Hell røren i en springform. Stekes på 180 grader i 40-50 minutter.

 

Så var det tid for sjokoladekremen

Visp mel og melk sammen i en kjele – kok den opp til den får kosisten som en pudding – og sett den til avkjøling.

Så pisker du melis, smør og pudding til du får en luftig krem. Dette tar ca 15 minutter. Den skiller seg litt i starten, men den samler seg til slutt. 

Smelt sjokoladen i vannbad – og vend sjokoladen inn i den luftige kremen. Det er lurt å bruke 70 % sjokolade. Jeg hadde bare vanlig kokesjokolade og da ble kremen litt søt:)

Fordel glasuren på kaken slik du ønsker. Jeg dekket hele kaken med glasur først, så brukte jeg sprøytepose med stjernetip til å lage mønsteret oppå. 

#bake #sjokolade #sjokoladekake #helgekos #vinterferie

6 kommentarer

Siste innlegg