Hjemmelaget påskemarsipan – sjokoladeegg og kolibristenger

For meg er marsipan et like selvfølgelig tilbehør til påske, som til jul – likevel har jeg aldri laget marspian til påske før. Hjemmelaget marsipan er jo sååå godt – så da tenkte jeg det var en god idé å lage marsipan til påske i år. Det er ikke vanskelig, men tar litt tid – spesielt tørkingen av de skoldede mandlene – men det er virkelig verd det! Håper du lar deg friste og inspirere – så blir det kanskje hjemmelaget marsipan hos deg også denne påsken:)
 

Ingredienser
250 g mandler
250 g melis
1/2 ts tragant
1 eggehvite

1 stor plate melkesjokolade
strøssel

 

Fremgangsmåte

Først må mandlende skoldes (noen dropper det, men jeg synes i hvertfall det er best.)

Kok opp vann i en kjele. Når det koker, skru av varmen og tilsett mandlene. La dem ligge i ca 10 minutter – du kan se at skallet begynner å sprekke. 

Hell så mandlene over i et dørslag og la de avkjøle seg.

Mandlene “popper” du ut av skallet og legger dem på et kjøkkenhåndkle eller tørkepapir. Der skal de ligge og tørke i et par dager.
 

Når mandelen er ferdig tørket, er det på tide å male dem. Jeg jukset litt med å bruke en blender (den som hører til stavmikseren) til å hakke dem første gangen. De skal nemlig males to ganger.

Etter den første gangen, blandet jeg mandlene med melis – og malte blandingen i en kvern.

Så tilsetter du tragant (det får du kjøpt på apoteket) og eggehvite. Jeg tilsatte også en dråpe matfarge her – mye enklere å blande inn farge i denne fasen. Matfarge er genialt i fohold til vanlig konditorfarge – for det trengs bare små mengder og du unngår at marsipanen blir klissete.

Du må belage deg på å bruke hendene for å arbeide marsipanen godt sammen. Når du er ferdig – pakker du deigen godt inn i plast og lar den hvile et par timer (eller mer) på et kjølig sted.

Så er det bare fritt frem for å lage hva du måtte ønske. Hjemmelaget marsipan er litt smuldrete i konsistensen, men det hjelper når du arbeider med den. Det blir lett litt sprekker i formene – men det dekker vi jo med sjokolade – så det gjør ingen ting.

Sjokoladen smelter du over vannbad. Pass på at det ikke kommer damp opp mellom bolle og kjele.

Jeg brukte melkesjokoladen fra Nidar – men du velger den sjokoladen du liker best. Juster varmen underveis, så du har en passe tykkelse på sjokoladen. Den avkjøles når du legger marspianen oppi – så du må følge med.

Jeg hadde noen tynne gafler som jeg brukte – men du kan bruke vanlige gafler eller annet du har på kjøkkenet som egner seg. Poenget med de tynne gaflene – er at det skal kunne renne av litt sjokolade.

Jeg la de som skulle ha strøssel på i en egen skål og drysset strøsselet over – før jeg la dem til tørking (se bilder).

Marsipanen må så legges kjølig for at sjokoladen skal tørke. Legg den over i en lufttett boks og oppbevar kjølig – og et sted ingen andre kan finne dem;) Disse blir nemlig farlig gode!

 

#påske #marsipan #hjemmelaget #påskemarsipan #søttoggodt #kos #bake
 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg