Hjemmelaget mandelmel

Hvis du ikke får tak i mandelmel på nærbutikken, har lyst til å spare penger – eller liker best at alt er laget fra bunn av – kan du lage mandelmelet ditt selv. Det er ikke vanskelig, men litt tidkrevende er det jo – spesielt må man ha tid til å la mandlene tørke. Hvis du ikke gjør noe av å ha med skallet – lager du mandelmelet veldig raskt. Jeg lagde mandelmel av 500 g mandler – så vurder tidsbruken opp i mot det. 

Først må du skolde mandlene. Det gjør du med å koke opp vann, trekk kjelen til siden og hell oppi mandlene. La de trekke i ca 8-10 minutter (du ser at noen flyter til overflaten og skallet sprekket).

Hell mandlene over i et dørslag og la de ligge der å avkjøle seg – alt fra 30 minutter til et par timer. Alt ettersom hva du ellers holder på med.

Så skal mandlene poppes ut av skallet. Jeg brukte omtrent 20 minutter på det.

Nå skal mandlene tørke – det tar minimum 24 timer, men jeg anbefaler deg å vente i to døgn – da er du helt sikker på at de er tørre helt igjennom. Mandlene legger du på flere lag med kjøkkenpapir eller et kjøkkenhåndkle.

Når mandlene har tørket, må de kvernes til mel. Du kan bruke en kvern eller en foodprosessor/blender. Jeg kjørte mandlene til de var ganske malt, siktet dem over i en beholder – og tok det som ikke gikk gjennom sikten, tilbake i blenderen og kvernet videre. Sånn gjentar du prosessen til alt har blitt til fint mandelmel. Jeg brukte en slik foodprosessor som tilhører stavmikseren, så det tok litt tid. Jeg brukte en halvtime på å male alle. 

Tilslutt har du en liten halvkilo med mandelmel som du kan bruke til makroner eller marsipan – eller annet bakverk. 

 

 

#mandler #mandelmel #makroner #hjemmelaget #bakst

 

6 kommentarer

Siste innlegg