Minipavlovaer til 17. mai

Ingen bakeblogg kan vel unnlate å ha en oppskrift på pavlova nå før 17.mai. Jeg hadde lyst til å lage en litt mindre vanlig variant – så jeg lekte meg litt med å farge marengs – og lage små porsjonspavlovaer. Jeg var litt gjerrig på fargen, så de ble litt mer rosa enn planlagt – men godt smakte de! Jeg ble spesielt fornøyd med kremen i dag – den ble skikkelig fløyelsmyk og god. Det er en blanding av vaniljekrem og fløtekrem. Pavlova baserer seg på marengs, så det vesentlige er å få til en god marengs. Det er ikke vanskelig, følger du oppskriften nøye – burde det gå bra:) Håper du lar deg friste og inspirere! Denne oppskriften er til ni små pavlovaer eller en rund kake. 

Ingredienser
Pavlova
4 eggehviter
175 g sukker
1 1/2 ss maizena
1 knivsodd salt
1/2 ts hvitvinseddik
blå og rød pastafarge

Vaniljekrem
1 egg
1 eggeplomme
1/2 vaniljestang
45 g sukker
0,75 dl kremfløte
1,75 dl helmelk
18 g maizena
25 g margarin eller usaltet smør (romtemperert)

Fløtekrem
3 dl kremfløte
2 ss melis
1 plate gelantin (valgfritt)

Jordbær, bringebær og blåbær 
 

Fremgangsmåte

Start med å sette ovnen på 150 grader. Jeg anbefaler deg også å vaske over bolle og visp en ekstra gang med litt såpe før du starter. Det er viktig at du er nøye når du skiller plommer og hviter, får du plomme i eggehviten – blir ikke marengsen din stiv.

Dekk et stekebrett med bakepapir og bruk et glass eller noe annet rundt som mal – og tegn ni sirkler med en tusj. Snu arket så du ikke får tusj på pavlovaen.

Start med å piske eggehvitene sammen med salt og en halv teskje av sukkeret på lav hastighet til du ser at det begynner å danne seg litt skum (2-3 minutter).

Øk til halv hastighet og pisk videre til alt er bare skum.

Øk til høy hastighet til du har en myk marengs. 

Nå tilsetter du sukkeret litt etter litt, mens du pisker på høy hastighet.

Pisk videre på maks hastighet til alt sukkeret til du har en blank og fin marengs – du kan sjekke om den er ferdig med å ta litt marengs mellom tommel- og pekefinger, gni fingrene sammen – kjenner du sukkerkorn, må du piske litt til. 

Når marengsen er ferdig, sikter du over maizenamelet og tilsetter eddiken. Ved det forsiktig inn.

Fordel ca 3/4 av marengsen inn i de ni sirklene. Jeg synes det var enklest å bruke en sprøytepose til dette. Glatt dem eventuelt over med en spatel eller slikkepott.

Resten av marengsen deler du i to – og farger hver del med rød og blå farge. Hell den over i en sprøytepose med stjernetip. Sray ut små “tupper” rundt kanten av sirkelen. Jeg hadde bare en tip – så jeg tok fargene i to omganger.

Sett marengsen i ovnen og la den steke i ca 25 minutter. Slå av ovnen og slipp ut varmen, men ikke ta marengsen ut. Lukk døren igjen – evt legg et kjøkkenhåndkle som holder døren litt åpen. La marengsen stå i ovnen til den er helt avkjølt – gjerne over natten.

Vaniljekremen

Start med å sette en ildfast form i fryseren.

Ha melk, fløte og sukker i en kjele. Splitt vaniljestangen i to, skrap ut vaniljefrøene og ha både frø og stang i kjelen. Kok opp blandingen, rør litt innimellom.

Visp egg, eggeplomme og maizena sammen til en glatt røre i en annen bolle. 

Tilsett litt av den kokende væske i egget mens du rører kraftig. Det kan være lurt å legge en klut under bollen – eller noe annet som gjør at bollen ikke sklir. Tilsett resten av væsken og pisk det sammen. Hell væsken tilbake i kjelen – gjerne gjennom en sil. De vaniljestengene jeg bruker, slipper ofte litt bark – så da blir jeg kvitt det samtidig.

Gi blandingen et godt oppkok slik at blandingen tykner. Trekk kjelen av platen og rør inn margarinen/smøret. Hell kremen over i den iskalde formen – dekk kremen med plast. Legg den helt nedpå kremen, slik unngår du at du får snerk. Sett vaniljekremen til avkjøling i kjøleskap til du skal montere kaken.

Fløtekrem

Det er lurt å sette bolle og visp i kjøleskapet i 10 minutter før du begynner å piske. 

Jeg har startet med å bruke litt gelantin i fløten for å unngå å stivpiske fløten. Det er ganske nytt for meg – så hver gang har jeg fått en liten geleklump i kremen, men den plukker jeg bare ut. Hvis du vil prøve, legger du et blad gelantin i kaldt vann i ca 10 minutter. Klem ut alt vannet – og smelt gelantinen i mikronovnen – 5-7 sekunder (eller over vannbad). Hell gelentinen i kremfløten før du begynner å piske.

Pisk sammen kremfløte, melis (og gelantin) til den blir en løs krem. Det er viktig å være tålmodig og piske kremen sammen på halv hastighet. Da holder kremen seg stabil lengre – uten at du trenger å piske den. Jeg ga meg når jeg kunne se en svak struktur i kremen.

Montering

Bland sammen fløtekrem og vaniljekrem. Fordel kremen på marengsen – bruk gjerne en sprøytepose – men det er ikke nødvendig. Pynt med masse bær. Dryss gjerne et lite dryss med melis over før servering.


 

#pavlova #kake #bake #17mai #bær #vaniljekrem #fløtekrem #krem

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg