Kjeks med nonstop

Kjeks er perfekt om sommeren synes jeg – og smaker kjempegodt på strandtur eller båttur – eller rett og slett i solstolen på terrassen. Kjeks er enkelt å lage – og SÅ mye bedre enn de du kjøper i butikken altså:) Jeg var veldig fornøyd med sjokoladekjeksen jeg lagde sist – men denne gangen byttet jeg ut sjokoladebiter med nonstop – noe som ble veldig godt tatt i mot her i heimen. Har også i dag tatt utgangspunkt i Ida Gran-Jansens oppskrift på chocolate chip cookies.  Håper du lar deg friste og inspirere!

Ingredienser
200 g hvetemel
1/2 ts natron
1/2 ts vaniljesukker
1 ts salt
100 g brunt sukker
50 g sukker
75 g margarin
2 ss kremost
1 egg
175 g Non stop

Fremgangsmåte

Bland sammen myk margarin, kremost, vaniljesukker og sukker (brunt og hvitt) med en kjøkkenmasking med K-visp, helt til du har en luftig røre. Jeg har brukt finkornet sukker denne gangen – men bruk bare det du har i skapet. 

Bland sammen salt, natron og mel – og hell de over i røren – og la det blande seg sammen. Tilslutt rører du inn nonstop’en for hånd. 

Dekk bollen med plast og avkjøl deigen i kjøleskapet i minst 2 timer. I følge Ida skal kjeksen bli enda bedre av det:)

Bruk så en isskje eller liknende til å fordele deigballer utover et bakebrett dekket med bakepapir eller silikonmatte. Trykk ballene litt ned med hendene.

Kjeksen stekes på 180 grader i 10-12 minutter. Jo kortere du steker dem – jo seigere kjerne får kjeksen. Avkjøl på rist eller spis dem varme:)

#cookies #kjeks #sjokoladekjeks #chocolate #chocolatechipcookies #søttoggodt 

10 kommentarer

Siste innlegg