Kan ikke folk bare få bake det de vil?

Kjenner at jeg lar meg irritere av den debatten som går varmt om dagen. Mange (damer) mener det er uhørt at folk bruker poser når de baker til skoleavslutninger eller liknende. De kommer med påstander om at mødre bruker tidsklemma som unnskyldning for å lage “dårlige” kaker – når de bare ikke gidder å lage hjemmelaget. Det er visstnok like raskt å bake hjemmelaget. I tillegg kommer påstandene om at posene inneholder mange “usunne” ingredienser som barn ikke bør få i seg. Jeg har til og med lest at dette er et tegn på at samfunnet går i feil retning når vi ikke tar oss tid til å bake “ordentlige kaker”

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir provosert over slike nedlatende holdninger. Hvorfor kan ikke folk bare få gjøre som de vil? 

For det første er det ikke alle som liker å bake – sånn er det bare! Hvis man baker sjeldent, har man neppe ingrediensene i hus heller – og da passer pose perfekt. Noen av dem som ikke liker å bake – er heller ikke spesielt flinke til å bake – da ender faktisk posen opp med å bli et godt alternativ for alle:) I tillegg er endel av disse posene glutenfrie – og kan spises av dem som ikke tåler dette. 

Er du en av dem som ikke tåler å se en “ferdigkake” på avslutning – tilby deg heller å bake en ekstra selv!

Pleier du å bake pose – fortsett med det med god samvittighet. Du må selvfølgelig gjerne prøve en av mine oppskrifter og forelske deg i dem – men jeg dømmer ingen som lager pose. Tilslutt får du et knalltips – la mannen din lage posekaken – eller bare si at det er han som har gjort det – han får sannsynligvis bare skryt…

Ha en strålende helg – og kos deg gjerne med kake! 

Takk for at du leste<3

#skoleavslutning #debatt #langpannekake #provosert #mammapolitiet

 

 

17 kommentarer
    1. Jeg er av de som er opptatt av å lage fra bunnen selv, for å slippe alt det unødvendige som er proppet i ferdige poser. Men, akkurat da det kommer til posekaker så skal jeg innrømme at jeg bruker en gang iblant langpanne posen fra Toro, browniesen også. De er jo latterlig gode – alltid et godt resultat 🙂 Jeg får mer skryt for den sjokoladekaken enn de andre sjokoladekakene mine.
      Forresten så er jeg veeeldig glad i å bake!!:) Skal lete litt på bloggen din 🙂

    2. Camilla: Nettopp – kakeposer er ikke så verst innimellom – og så er det jo en ting hva man velger å gjøre selv – og hva man kritiserer andre for…
      Håper du finner noe du liker på bloggen min – burde være noe som faller i smak hos en som elsker å bake! Om browniesen har jeg hørt: den første jeg har smakt som er bedre en Toros;)

    3. Hei. Når jeg skal bake sjokoladekake, bruker jeg ofte Toro sin langpannesjokoladekake, ikke fordi jeg ikke liker å bake, for det gjør jeg. Men ungene mine elsker den. Dessuten er det praktisk siden min ene datter har cøliaki. Noen ganger er det enkle ofte det beste 🙂 Ha en fin dag 🙂

    4. Greit nok å bruke brownies posen til dem som ikke liker å bake. Men jeg kjenner jeg blir irritert over at det selges focaccia ingredienser i en pose. Alle har tid til å lage det for det består av veldig få ingredienser. Hvorfor skal man da betale mer for å få mel og gjær i samme pose? Og hvis du er en kakeblogger og bruker ferdigposer viser du egentlig ingen ferdigheter. Derfor poster jeg på bloggen min bare egne oppskrifter hvor alt er fra bunnen av.

    5. Herregud da. Jeg synes mange av disse posekakene er super gode. De får bare late som at det er de som har lagd de neste gang xD Så slipper de mas fra prippne kjærringer som tror de er bedre enn alle andre bare fordi de har tid til å bake ei kake fra bunnen av. Er ikke alle som kan å bake, og kanskje prioriterer tiden sin på andre viktige ting istedenfor å lære seg det også. Sånn er det bare. Ikke alle er like, og takk gud for det ^^

    6. Julia Anjali: Joda, men hvis folk vil betale dobbelt (eller trippel) pris for å få mel og gjær i samme pose – så må de gjerne det for meg – uten at jeg orker å irritere meg over det.

      Forøvrig legger jeg selvfølgelig ikke ut oppskrifter eller kaker lagd av kakeposer på bloggen – jeg baker det heller ikke selv lenger – men synes ikke jeg har rett til å kritisere andre for det.

      Ønsker deg en fin dag!

    7. Så sant! Denne kaken så syk god ut! Lagde en brownie her om dagen som ble helt mislykket, du hadde ledd deg ihjel om du så den. Kanskje jeg må prøve dine oppskrifter neste gang 🙂

    8. inabellee: Det synes jeg du skal gjøre! Browniesen har jeg testet ut og tilpasset maaaaange ganger – og har fått tilbakemelding på at det er den eneste som slår Toro;) Lykke til – og gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går:))

    9. Den debatten har jeg ikke fått med meg, men helt enig med deg! Jeg hater å bake, og jeg kan ikke å bake, og derfor tyr jeg gjerne til posekaker de få gangene jeg faktisk må lage kake. Hvor kan jeg finne denne debatten forresten? Høres ut som noe jeg ikke bør lese, men som jeg allikevel har lyst til å lese 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg