Shoppingtips for bakeglade i Sverige

Matbutikkene i Sverige er et eldorado for bakeelskere som meg. Ikke bare er mange av tingene mye billigere enn hjemme – det er også et mye bredere utvalg av bakevarer i matbutikkene. Prisene varierer litt fra butikk til butikk – men på de aller fleste varene vil du spare mye penger uansett. For at du skal kunne gå mer målrettet på shopping – har jeg laget en liste med mine favorittkjøp. Ser du godt etter på bildene – ser du noen andre småting jeg har handlet også.  I tillegg til disse, kan du også spare penger på forbruksvarer som mel og sukker – men siden det er både tungt og tar mye plass – foretrekker jeg å handle dette på tilbud i Norge i stedet. Da håper jeg du fikk noen gode tips! Prisene er fra den siste uken – altså midten av juli 2016.

Sjokolade

  • Sjokoladeknapper – lyse, mørke og hvite. Jeg synes sjokoladeknapper gjør baking enklere. Ikke bare slipper man hakking – men man får enkelt like biter i kjeks og de smelter jevnere dersom du skal bruke sjokolade som glasur. Pris: 15 kroner for 150 gram (Eurocash).
     
  • Kokesjokolade – 70 %, 50 % og hvit. Noen ganger trenger man ikke hakke sjokoladen – og da kan man spare enda mer på å kjøpe disse 200 g blokkene med sjokolade. De kostet 17 kroner for 200 gram (Eurocash).
     
  • Sjokoladespon – rett og slett for enkelt hets skyld. Du får et jevnt og pent resultat. Pris 15 kroner for 100 g (Eurocash)

Sukker 

  • Brunt sukker – spesielt Muscadovasukker er rimelig. Det er ekstra finmalt brunt sukker som smaker godt foreksempel i kjeks. De finnes både i lys og mørk variant – jeg handlet begge. Pris: 23 kroner (Eurocash)
     
  • Perlesukker – dette sukkeret smelter ikke inn i bakevarene dine, men beholder den fine, hvite fargen også etter steking. Pris: 13 kroner (Eurocash).

Marsipan

Marsipan – her får du både marsipanlokk og figurmarsipan tilsatt ulike farger og smak. Jeg synes det er ekstra stilig med hvitt marsipanlokk og kjøpte et til 44 kroner. I tillegg tok jeg med et par pakker med figurmarsipan til 17 kroner (Eurocash)

Kakestrøssel, sjokoladepynt og pyntegelé.

  • Kakestrøssel – både med og uten smak. Her finnes det mange varianter – jeg har allerede skapet fullt – så det ble kun «vanlig» strøssel på meg. Pris: 12 kroner for 145 gram (Eurocash). Du får også tak i pyntegele i rød, grønn og blå til 12 kroner (Eurocash)
  • Sjokoladepynt til kaker – hjerter, bokstaver og løv kjøpte jeg denne gangen. Riktignok har vi noen ulike bokstaver, men til over halv pris – er de verd det! En pakke koster 25 kroner (ICA/Eurocash).

Vanilje

Vaniljestenger – både hele stenger og frøene. Jeg bruker for det meste stenger – men frøene kan være kjekke å ha i bakhånd – eller du kan bruke dem når du kun skal ha små mengder. Pris: 30 kroner for to stykker (ICA). Det lille glasset med frø – tilsvarer omtrent fem vaniljestenger og koster 37 kroner (Eurocash). I tillegg kan du gjerne kjøpe med deg vaniljesukker av ekte vanilje – og ikke fremstillt av vanillin. 

Andre smarte kjøp: 

  • Søtet, kondensert melk – denne trenger du til blant annet fudge. Pris: 25 kroner per boks (ICA/Eurocash)
     
  • Sprøyteposer – er utrolig kjekt å ha når man baker. Både til kaker som makroner eller vannbakkels – eller til utsprøyting av glasur. Jeg kjøper hovedsakelig mine på nett – men disse er et godt alternativ for deg som har et lavt forbruk av slike poser. En pakke med 10 poser og tipper – koster 19 kroner (ICA).
     
  • Muffinsformer – her har jeg skapet fullt – men du kan få mange fine varianter til en billig penge. Utvalget varierer fra butikk til butikk.

 

#shopping #sverige #godenaboer #harryhandel #bakevarer #sjokolade #sommer2016

 

 

8 kommentarer
    1. Hei og tusen takk for en koselig og informativ blogg!!
      Jeg skal til Sverige snart og er så glad for listen din. Hvordan oppbevarer du brunsukker? Jeg bor på Voss og er i Sverige som oftest en gang om sommeren – må da kjøpe inn flere pakker. Men jeg opplever at brunsukker (både vanlig og Muscovar) blir fort harde.

    2. Teresa B. Viste: Jeg har lest at det bør oppbevares i kjøleskap etter åpning – synes det hjelper litt. Ellers er det lurt å ta en ekstra pose utenpå når posen er åpnet – selv om den er slik åpne/lukke-pakke. Som regel går det fint selv om sukkeret har blitt hardt, men kan ta litt lenger tid hvis du skal røre sammen smør og sukker feks. God shopping i Sverige – håper du finner mye bra! Selv har jeg forflyttet meg til Skottland og bakeshopper her også;-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg