Havrekranser

Forandring fryder når det kommer til rundstykker – og jeg liker både å teste ut nye oppskrifter og nye formasjoner. Inspirasjonen fant jeg i min gamle kokebok fra 1968, så tradisjonsoppskrifter blir aldri for gamle… Jeg har gitt rundstykkene den deilige smaken av havre. Kransene er ikke vanskelige å lage – og du får detaljerte bilder sammen med oppskriften. Håper du lar deg friste!


 

Ingredienser
600 g hvetemel
200 g havremel
50 g margarin
5 dl ekstra lettmelk
1 ts salt
1 ts sukker
1 pk gjær

Fremgangsmåte

Bland alt det tørre i en bolle, så smuldrer du gjæren oppå melet.

Smelt smøret i en kjele, tilsett melken og la det varme seg til ca 35 grader. Hell væsken i melblandingen. 

La deigen samle seg og elt videre i 10 minutter. Dekk bollen med plast og la den heve i ca 30 minutter.

Når deigen er ferdig hevet, deler du den inn i emner på 60 gram (ca 23 stykker).

Elt hvert emne til en bolle og trill den ut til en pølse som er 40 cm lang. Brett pølsen i to og tvinn dem sammen.

Sett endene sammen ved å sette den “doble enden” i midten – og enden av pølsene på hver side. Jeg har prøvd å vise dette på bildene under. 

Sett kransene på et brett og dekk til med plast eller et kjøkkenhåndkle. Kransene skal etterheve i ca 30 minutter.

Før steking, pensler du kransene med et sammenpisket egg – og drysser over valmuefrø.

Kransene stekes på 225 grader i 12-14 minutter. Jeg pleier å tine mine rundstykker i ovn – så de som skal fryses, pleier jeg å steke litt kortere enn dem som skal spises med en gang. 

Avkjøl på rist.


4 kommentarer

Siste innlegg