Cookies på pinne

Vi kom over kjeks på pinne når vi var i Skottland – og da tenkte jeg at det må jeg prøve selv også. Disse er ypperlig å servere i en bursdag – og blir nok veldig populære på et kakeutsalg også. Jeg har valgt å bruke vanlig kokesjokolade inni – og feste M&M’sene utenpå kjeksen. Det er fordi fargene ikke skal forsvinne inne i kjeksen. Pinnene er grillspyd som jeg har klippet av spissen på. Kjeksen var populær hos store og små – så da håper jeg du lar deg friste til å prøve også! Oppskriften på kjeksen er inspirert av Ida Gran-Jansen – hennes innlegg finner du her

Ingredienser
100 g smeltet margarin
90 g sukker
40 g brunt sukker
1 egg
1 ts vaniljesukker
225 g hvetemel
1/2 ts natron
1 klype salt
100 g lys kokesjokolade
70 g M&M eller Nonstop
20 grillspyd

 

Fremgangsmåte
Start med å sette ovnen på 175 grader og så smelter du margarinen. La det avkjøle seg i 10 minutter mens du måler opp de andre ingrediensene. Jeg har brukt finkornet sukker og lyst muscadovasukker – men det blir helt sikker godt med vanlig sukker og brunt sukker også. Har du ikke sjokoladeknapper – må du hakke sjokoladen.

Hell det smeltede margarinen i en bolle – og tilsett sukker og brunt sukker. Visp det sammen med en elektrisk håndvisp i 30 sekunder. Så tilsetter du egget og visper det sammen i 10 sekunder til. Bland sammen, vaniljesukker, mel, natron og salt – og hell det oppi. Pisk det hele raskt sammen. 

Tilsett sjokoladen og rør det sammen med en slikkepott.

Jeg har laget litt små kjeks denne gangen – så jeg brukte en liten isskje. En isskje er genialt å bruke til dette – men du kan selvfølgelig bruke en vanlig skje også. Legg ballene utover på stekebrettet og trykk dem litt ned. Dytt en pinne 2/3 ned i deigen og klyp deigen sammen. Tilslutt fordeler du M&M’s utover – og trykker dem lett ned i deigen. 

Stek kjeksen i ca 12-14 minutter, midt i ovnen på 175 grader.

Avkjøl på rist – først setter du hele brettet på risten og lar den stå der i ca 10 minutter til de får “satt seg”. Deretter flytter du kjeksene over på risten.

Når de er ferdige setter du pinnene i en oasis eller du kan gjøre som jeg, fylle en vase med sukker og sette dem oppi der.

#bake #kjeks #cookies #sjokolade #chocolatecookies #sjokoladekjeks #sjokolade #småkaker #søttoggodt #kjekspåpinne #cookiespåpinne #bursdag #barnebursdag #kake 

 

6 kommentarer

Siste innlegg