Hvetekringer

Hveteboller er noe av det beste jeg vet – og med sukker på blir det jo enda bedre;) Denne gangen har jeg forsøkt å lage bollene i kringleform – men det var ikke så lett som det ser ut til. Den hever seg veldig sammen, men den smaker jo godt uansett:) Jeg har kjøpt perlesukker i Sverige som holder seg hvitt etter steking – det ser ekstra stilig ut synes jeg, men smaken blir jo den samme om du har norsk perlesukker. Ideen fikk jeg hos Det søte liv, men oppskrift og fremgangsmåte er min egen. Da håper jeg du lar deg friste og inspirere!

 

Ingredienser

900 g hvetemel
100 g sukker
1 pk gjær
1 ts salt
2 ts kardemomme
4 dl helmelk
2 egg + 1 egg til pensling
150 g margarin – romtemperert
perlesukker
 

Fremgangsmåte

Ta mel, salt, sukker og kardemomme i en bolle, bland det sammen og så smuldrer du den ferske gjæren oppå. 

Lunk melken til ca 30 grader – jeg bruker et litersmål i glass og tar det i mikroovnen. Tilsett eggene i melken og visp det lett sammen (jeg knekker alltid egg i en egen skål – for det er så vanskelig å finne igjen eggeskall i melk).

Hell væsken i det tørre og la deigen samle seg. Elt deigen på lav hastighet i 10 minutter. Nå skal du tilsette det romtempererte margarinen. Ta deigen ned fra eltekroken, tilsett 1/3 av margarinen og la det elte seg inn. Gjenta prosessen to ganger til – så alt smøret er såvidt i deigen. Nå skal du elte i 15 minutter til – sett gjerne opp hastigheten litt de siste 5 minuttene.

Dekk bollen med plast. Nå skal deigen heve til dobbelt størrelse – det tar mellom 60 og 120 minutter – avhengig av temperaturen på kjøkkenet og melken. 

Når deigen er ferdig hevet – deler du deigen i to og videre inn i emner på 60 gram. Trill hvert emne sammen til en bolle. Legg dem i en rekke – slik at du har kontroll på hvem du trillet først. Trill hver bolle ut til pølser på ca 55 – 60 cm. Gjenta prosessen til alle bollene er trillet ut. Hold også her kontroll på hvilken pølse som ble trillet først. Det er fordi pølsene blir enklere å jobbe med, når den får små pauser innimellom.

Løft en pølse over på stekebrettet og form den til en kringle. Gjør det samme med resten av pølsene og gjenta prosessen med den siste halvdelen av deigen (gidder du ikke – kan du bare lage vanlige hveteboller med den).

Kringlene må ha nokså store “hull” for at den ikke skal vokse sammen under etterheving og steking. Kringlen i midten på det første brettet – ble min beste. På de neste brettene – ser du hvor mye de hever seg sammen. Kringlene skal etterheve i ca 45 minutter.

Så pensler du bollene med pisket egg og drysser over masse perlesukker. Deretter steker du dem på 225 grader i 8-10 minutter.

Avkjøles på rist – og nyt bollene lunkne:)

 

 #bake #boller #gjærbakst #bakst #kringler #perlesukker #hveteboller

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg