Eplemuffins

Tradisjonell eplekake er ikke så populært hos barna her i huset – så jeg tenkte jeg skulle teste ut noe nytt. Da jeg kom over en oppskrift hos Trines mat (les hennes her).  hvor en eplekake ble sammenliknet med gulrotkake – tenkte jeg at jeg skulle prøve ut noe liknende. Jeg brukte derfor min gulrotkakeoppskrift og byttet ut gulrot med epler. Oppskriften er halvert og jeg har i stedet laget store muffins. På toppen av muffinsen har jeg lagt noen tynne epleskiver – som kan plukkes av for kresne barn – og drysset over hvit sjokolade og perlesukker. Jeg har kjøpt perlesukker i Sverige som holder seg nokså hvitt etter steking. Da håper jeg du ble fristet til å prøve dette du også!


 

Ingredienser
2 egg
140 g sukker
100 g hvetemel
1 ts natron
1 ts kanel
1/2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
200 g epler (4 mellomstore epler)
1/2 ts sitronsaft
0,75 dl rapsolje (eller annen nøytral olje)

Topping
hvit sjokolade 
epleskiver
perlesukker
 

Fremgangsmåte

Pisk egg og sukker til tykk og hvit eggedosis – start på lav hastighet og øk den gradvis. En tykk eggedosis tar et sted mellom 10 og 15 minutter.

 I mellomtiden river du eplene – jeg foretrekker å rive dem litt grovt. Tilsett litt sitronsaft for å unngå at eplene blir alt for brune.

Bland sammen mel, bakepulver, natron, salt, kanel og vaniljesukker – og sikt det ned i eggedosisen. La det blande seg sammen på laveste hastighet. Tilsett epler og olje vekselvis. Alt på laveste hastighet eller for hånd hvis du foretrekker det.

Hell røren over i en muffinsformer – ikke mer enn 2/3 fulle. Skjær litt eple i tynne skiver og legg på toppen. Dryss over litt perlesukker og hvit sjokolade. 

Stek muffinsene midt i ovnen på 180 grader i 20 – 25 minutter – sjekk med en kakepinne for å forsikre deg at kaken er gjennomstekt. Avkjøles på rist:)

 

 

#eplekake #kake #bake #bakst #godt #eple #muffins #småkaker #eplemuffins

 

 

 

4 kommentarer
    1. Åå Sverige.. Ja for jeg har ikke sett slike (hverken hvite eller mørke) i butikkene i Norge før 🙁 Kanskje man kan bestille dem på nett ett sted :’)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg