Minibrownies – laktosefrie

Mange brownieoppskrifter inneholder sjokolade og er lite egnet som utgangspunkt for laktosefri kake. Min favorittbrownies er derimot basert på kakao – så da trengte jeg bare å kutte ut sjokoladebitene jeg pleier å ha inni og bytte til laktosefri margarin. For at det ikke skulle bli for kjedelig – valgte jeg denne gangen å lage dem i små terteformer – og pynte dem opp med litt bær og melis helt til slutt. Jeg har bare fylt en kake, siden de ikke skal spises før i morgen. Så håper jeg du ble fristet og inspirert til å prøve du også!


 

Ingredienser
2 egg 
210 sukker
50 g bakekakao
1/4 ts salt
1 1/2 ts vaniljesukker
65 g hvetemel
115 g laktosefri margarin

 

Fremgangsmåte 

Sett stekeovnen på 180 grader og finn fram seks små terteformer – smør dem godt med formfett eller margarin. Har du ikke terteformer – kan du bruke muffinsformer.

Smelt margarin og trekk kjelen til side. Mål opp hvetemel, bakepulver, salt, vaniljesukker og bakekakao – og bland det i en bolle.

Pisk eggene og sukkeret lett sammen – du trenger ikke kjøkkenmaskin. Tilsett alt det tørre og den smeltede margarinen. Bland sammen akkurat så lenge som til du har en jevn røre.

Fordel røren i formene. Du kan for eksempel bruke en isskje. 

Stek kakene midt i ovnen på 180 grader i ca 18-20 minutter, litt avhengig av hvor «bløt» du ønsker dem. 

La dem avkjøle seg på rist – og det lønner seg at de er helt avkjølte før du lirker dem forsiktig ut av formen. 

Skjær jordbær i skiver – eller bruk bringebær om du foretrekker det – og legg dem pent oppå. Rett før servering – pynt med litt sitronmelisse og gi kakene et lett dryss med melis:)

#brownies #sjokolade #muffins #bake #bakst #laktosefri #kake #småkaker
 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg