Juleloff: fletteloff i form

Det blir ikke jul uten hjemmelaget loff til julefrokosten. Hjemmelaget loff er enkelt, billig og ikke minst – mye bedre – enn loffen du kjøper på butikken. Den metter også mye bedre. Denne gangen har jeg laget en enkel fletteloff som jeg har lagt i brødform – bildebeskrivelse finner du under:)

Ingredienser

1000 g hvetemel
1 pk fersk gjær
2 ts salt
1 ts bakepulver
5,5 dl helmelk
50 g margarin
2 egg (+ 1 til pensling)

 

Fremgangsmåte

Bland sammen mel, bakepulver og salt – så smuldrer du gjæren oppå.

Smelt smøret i en kjele – og tilsett melken. Tilsett eggene i væsken og pisk lett (jeg har en lei tendens til å miste skall – så jeg tar det i en bolle ved siden av for sikkerhets skyld – er så vanskelig å finne skallet i melken…)

Tilsett væsken i melblandingen og la deigen samle seg. Elt så deigen i 10 minutter. Eltetiden er viktig for det endelige resultatet – så ikke kort ned på tiden!

Dekk deigen med plast og la den heve til dobbelt størrelse. Det tar mellom 45 og 60 minutter.

Når deigen er ferdig hevet, deler du deigen i to – og deretter hver del i tre. Du får da totalt seks emner på ca 300 gram. Jeg bruker alltid vekt til dette, siden jeg er så skrekkelig dårlig på øyemål.

Elt hver del til en bolle før du til triller den ut til en drøyt 30 cm lang pølse. Rull den så jevnt som mulig – men etterhevingen retter ut en del skjønnhetsfeil.

Så var det flettingen: jeg fester endene forsiktig i den ene enden – og starter med å ta den første pølsa under. Når loffen er ferdigflettet, løsner du de endene du festet først – og fletter “begynnelsen” av fletta til slutt. På denne måten får jeg fletten jevnest. Har tatt et bilde som kanskje hjelper deg til på vei. Fest endene og brett dem litt under. Legg loffen I en smurt/kledd brødform. Så er det å ta fatt i den andre halvparten og gjøre det samme der.

Loffen skal nå etterheve i 45 minutter. Pensle så med et pisket egg og strø valmuefrø over.

Stekes på 210 grader i 20-25 minutter på nederste rille. Ta brødene ut av formen og la dem avkjøle seg på rist. Skal de i fryseren, må du la dem bli helt kalde først. Jeg tiner dem gjerne i ovnen, så jeg lar dem være litt lyse når jeg skal fryse dem.

#gjærbakst #loff #fletteloff #bake #bakst #frokost #koldtbord

 

2 kommentarer
    1. Hei. I dag har jeg bakt fletteloff etter din oppskrift. Helt super duper. Morro! Aldri hatt så fin loff. Mvh Inger Marie.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg