Knyttede frokostbrød

Hjemmebakte rundstykker er alltid godt – og disse er det aller beste! Sannsynligvis er det alt smøret i disse frokostbrødene som gjør dem så gode. Derfor baker jeg dem først og fremst til spesielle anledninger – men dem er det heldigvis endel av:) Personlig er jeg ikke så glad i smørsmak og bruker margarin, men der vet jeg mange er uenige med meg – så bruk det du liker best:) Håper du lar deg friste!

Ingredienser

1000 g hvetemel
175 g margarin (eller smør om du foretrekker det)
2 ts salt
3 dl ekstra lettmelk
2,5 dl vann
1 egg + 1 til pensling
1 pk fersk gjær
valmuefrø

Fremgangsmåte

Bland sammen mel og salt i en bolle – og smuldre oppi den ferske gjæren.

Smelt margarinen/smøret i en kjele: Når det er smeltet, trekker du kjelen til side og tilsetter melk og vann. Tilsett ett egg og visp all væsken sammen. Det kan være lurt å knekke egget i en bolle først – for det er umulig å finne eggeskall i melk (om du skulle være uheldig).

Hell væsken i melet og la det blande seg til du har en fin deg. La deigen elte i 10 minutter. Dekk bollen med plast og la den heve i 30-45 minutter.

Når den er ferdig hevet, deler du den i 20 emner på ca 90 gram. Jeg pleier å bruke vekt for å få dem akkurat like store, men du kan selvfølgelig bruke øyemål.

Hvert emne triller du til en 15 ca lang pølse – og slår knute på den. Sett dem med god avstand på stekebrettet.

Dekk frokostbrødene med plast eller et kjøkkenhåndkle – og etterhev rundstykkene i 40 minutter (ta tiden fra første brett er ferdig).

Deretter pensler du dem med et pisket egg (dette bør være romtemperert) – og strør over valmuefrø.

Frokostbrødene stekes på 225 grader (hydrosteking om du har) – i ca 13-15 minutter. Jeg pleier å steke de som skal i frysen litt kortere enn de som spises med en gang. Det er fordi jeg tiner dem i ovn og vil ikke at de skal få for tykk stekeskorpe. De er selvfølgelig like gode etter en runde i frysen.

Avkjøl de varme rundstykkene på rist – og la de avkjøles helt ned før du fryser dem (hvis du får noen til overs da).

#bake #bakst #gjærbakst #rundstykker

8 kommentarer

Siste innlegg