Gulrotkake med fyll og strøssel

 

Jeg elsker gulrotkake – og heldigvis er resten av familien glad i den også. Derfor baker jeg den nokså ofte, da får jeg mulighet til å prøve ut flere varianter. Denne er nokså lik den lille kaka med nøtter, men det er ikke alle som vil ha nøtter på. Derfor har jeg laget en variant med ingenting inni og strøssel oppå. Håper du lar deg inspirere og friste!

 

Ingredienser

Kakebunn

4 egg
200 g sukker
70 g brunt sukker
190 g hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1/2 ts salt
1 knivsodd malt muskatnøtt
1/4 ts malt nellik
5 gulrøtter
1,5 dl rapsolje (eller annen nøytral olje)
revet sitronskall av en halv sitron (eller 2 ts sitronsaft)

Glasur

250 g kremost
320 g melis
130 g margarin/smør (helst uten salt)
3 ts vaniljesukker
2 ts sitronsaft

 

Fremgangsmåte

Kakebunn

Først pisker du egg, sukker og brunt sukker sammen til eggedosis. Pisk noen minutter på lav hastighet, før du øker hastigheten gradvis helt til høy hastighet. pisk i til sammen 10-15 minutter. Da skal eggedosisen være tykk og “hvit”.

 

 

I mens det pisker, skreller du gulrøttene og river dem. Jeg pleier å rive gulrøttene ganske grovt. Riv sitronskall oppi gulrøttene. Et triks for å få fram den gode sitronsmaken i skallet – er å legge sitronen i en bolle og helle kokende vann over. La den ligge i vannet i 2-3 minutter før du tar den opp. Nå lukter sitronen bare HELT fantastisk.

 

 

Bland sammen mel, natron, kanel, muskatnøtt, nellik, salt og vaniljesukker. Sikt det inn i eggedosisen og pisk det sammen akkurat så lenge at alt er blandet.

Skru ned på laveste hastighet og tilsett 1/3 av oljen og 1/3 av gulrøttene. Skru opp hastigheten litt til alt er blandet og gjenta prosessen til alt er blandet sammen.

Hell røren i en form du har smurt eller dekket med bakepapir. Jeg har brukt en 22′ form.

 

 

Kaken steker du på 180 grader i 45-55 minutter (sjekk med en pinne om den er gjennomstekt). Avkjøl kaken på rist – den må være helt avkjølt før du har på glasuren.

Glasur

Ta smør og kremost ut av kjøleskapet minst en time før du skal lage glasuren. Bruk en håndmikser eller stavmikser til å blande sammen smør og kremost til du har en glatt blanding. På den måten unngår du klumper i glasuren.

 

Deretter tilsetter du melis, vaniljesukker og sitronsaft – og pisker det med en K-visp/grind til du har en luftig glasur. Start forsiktig til alt er blandet – så pisker du på maks hastighet til glasuren er “fluffy” og fin.

Montering

Jeg delte kaken i to – og fylte den med et godt lag med glasur.

Dekk toppen av kaka med et tynt lag med glasur. Resten av glasuren sprøytet jeg ut på toppen av kaka, med en 1M-tip. Har du ikke slikt utstyr, kan du lage struktur i glasuren med en serveringsgaffel eller liknende. På toppen har jeg drysset diverse strøssel.

 

3 kommentarer

Siste innlegg