Gulrotrullekake

Gulrotkake er en av mine kakefavoritter og da jeg kom et bilde av en gulrotrullekake på instagram @brinkenbakar – måtte jeg bare prøve. Jeg brukte deler av hennes oppskrift, men er så glad i min egen, at jeg tilpasset den endel. Rullekake kan være litt plundrete og utseende ble litt så som så, men smaken var så god at jeg har laget den mange ganger. Mange skjønnhetsfeil kan fikses med litt melis og pynt!

Ingredienser

Kakebunn

2 egg
105 g sukker
35 g brunt sukker
125 g hvetemel
1/2 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1 ts natron
1 ts bakepulver
1 knivsodd malt muskatnøtt
1 knivsodd malt nellik
1/4 ts salt
1/2 dl rapsolje
2 dl finrevne gulrøtter (ca 1 mellomstor gulrot)
Litt revet sitronskall (1/4 sitron eller en ts sitronsaft)

Fyll

55 smør/margarin
150 g melis
200 g kremost
1 1/2 ts vaniljesukker
1 ts sitronsaft
50 g salte, hakkede pistasjnøtter (valgfritt)

Fremgangsmåte

Kakebunn

Start med å piske sammen egg, sukker og brunt sukker. Sett det på lav hastighet og øk den gradvis. Da får du en mer stabil eggedosis og kakebunn. Mens du pisker eggedosisen, river du gulrot fint på et rivjern. Så blander du sammen mel, bakepulver, natron, vaniljesukker og krydder. Bland det godt, så kaken hever seg jevnt under steking.

 

Når eggedosisen er klar, sikter du inn alt det tørre – og pisk det forsiktig sammen. Når alt er blandet tilsetter du olje og gulrot og pisker litt til. Bruk slikkepotten for å få gulroten jevnt fordelt før du heller kaken på et bakeark i en vanlig stekeplate med kant – eller du kan bruke en langpanne. Bruk litt tid på å fordele røren jevnt over.

Stek kakebunnen på 200 grader varmluft i ca 7 minutter. Når den er ferdigstekt, strø litt sukker (gjerne finkornet) over kaka og legg et nytt bakepapir over. På den legger du en kald stekeplate eller rist – og vender kaken. Så løsner du det gamle bakepapiret forsiktig. La kaken avkjøles.

Fyll

Fyllet lager du mens kaken steker. Jeg liker best å bruke en elektrisk håndvisp til dette, da har jeg kontroll på at ingenting setter seg fast langs kantene, men du kan selvfølgelig bruke kjøkkenmaskin også.

Bland sammen kremost og romtemperert smør/margarin til det er helt jevnt. Så tilsetter du sitronsaft, vaniljesukker og melis – pisk dette godt sammen – og så pisker du på høy hastighet til kremen er luftig og “hvit”.

Montering

Smør fyllet jevnt over hele kakebunnen. Har du lyst til å ha nøtter på, strør du det utover. Jeg hadde nøtter på halvparten slik at gjestene selv kunne velge.

 

Start med å rulle kaken sammen, jeg foretrekker å starte med langsiden som ligger lengst fra meg, men det er sikkert en smakssak. Fjern bakepapiret etterhvert som du ruller kaken forsiktig sammen.

Legg kaken over på et brett fat og sett kjølig. Den blir best hvis den får “sette seg” litt før servering og holder seg godt i kjøleskapet et par dager.

Før servering kan du pynte den om du vil. For eksempel med melisdryss, blomster og/eller marengs.

 

 

#kake #bake #rullekake #gulrotkake #gulrotrullekake #hjemmelaget #runasbakegleder #wannabebakeblogger

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg