Kanelknuter

 

Jeg elsker boller og kanelboller er kanskje favoritten i den sjangeren. Jeg så noen lekre kanelknuter på instagram som inspirerte meg til å prøve selv (bakemagi.no). Jeg har brukt min egen bolleoppskrift, siden jeg synes disse bollene blir best i verden. Jeg fikk tips av Bakemagi om å høvle ut smør og ikke smøre det på, slik at det blir mindre klissete – det synes jeg fungerte veldig bra. Det kan se vanskelig ut, men snurre og knytte kan alle – og uansett om de blir litt skeive, smaker de kjempegodt. Da håper jeg du lar deg friste!

Ingredienser

Bolledeig

900 g hvetemel
90 g sukker
30 g brunt sukker
1 pk gjær
1 1/2 ts salt
3 ts kardemomme
4 dl helmelk
2 egg + et til pensling
150 g myk margarin(eller smør) i terninger

Fyll

kanel
sukker
smør/margarin

Topping

pisket egg
perlesukker

 

Fremgangsmåte

Den enkleste veien til vellykket bakst, er romtempererte ingredienser.

Bland sammen mel, sukker, brunt sukker, kardemomme og salt. Så smuldrer du gjæren oppå det tørre – du trenger ikke løse den opp i væske først. Lunk melken til ca 30 grader og pisk inn eggene i melken. Det kan være lurt å knekke eggene i en egen bolle først, for det er vanskelig å se eventuelt eggeskall i melka.

Tilsett melk/egg-blandingen i det tørre og la deigen elte på lav hastighet i 10 minutter. Ta deigen ned av eltekroken og tilsett 1/3 av smøret – elt i ca 1 minutt, så tar du deigen av eltekroken igjen og tilsetter 1/3 av margarinen og så det samme igjen. Nå skal margarien elte seg godt inn i deigen. Det tar 10-15 minutter. De siste minuttene kan du skru opp hastigheten på eltingen litt.

Nå dekker du bollen med plast (eller legger over i en annen bolle smurt med smør) og setter deigen til heving. Anbefaler at du smører deg med tålmodighet og lar den heve til dobbelt størrelse, det tar mellom 60 og 90 minutter. Pass på at du har stor nok bolle!

Når deigen er ferdig hevet, deler du den i to emner som du kjevler ut til et rektangel – ett av gangen. Bruk en ostehøvel til å fordele kaldt smør på rektangelet. Dryss over rikelig med kanel og sukker.

 

Brett deigen i to og skjær opp i strimler med en pizzakutter eller liknende. Mitt øyemål er helt elendig, så jeg bruker en linjal for å få strimlene like store. Hver strimmel snitter du i to, men lar det være igjen litt øverst ved bretten.

 

Tvinn hver strimmel og knytt den med en knute. Det er ikke så enkelt første gang, men øvelse gjør mester. Uansett smaker de kjempegodt om de så blir litt “rare”!

Så skal kanelknutene etterheve under plast i 30-45 minutter.

Jeg pensler knutene med pisket egg før steking og strør over litt “svensk” perlesukker. Det perlesukkeret forblir hvitt etter steking og skal være mulig å få tak i her i Norge nå, men har ikke sett det selv.

Bollene stekes midt i ovnen på 225 grader i 10 minutter. Bruk gjerne hydrosteking hvis du har:)

 

#bake #boller #gjærbakst #bakst #kanelboller #kanel #kanelsnurrer #kanelknuter #kanelisvingene #wannabebakeblogger #runasbakegleder #runaarntsen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg