Knyttede havrerundstykker


I dag har jeg laget et sunnere alternativ til de knyttede frokostbrødene mine. De er en av familiens frokosfavoritter, men siden de inneholder kun fint mel og mye smør – sparer jeg dem til de store anledningene. Derfor har jeg byttet ut noe av det fine hvetemelet med havremel – i tillegg har jeg nesten halvert smørmengden. Havremel får du kjøpt på butikken, eller du kan lage det selv ved å kjøre havregryn i en blender – les mer om hvordan her.  Nå er ikke resten av familien hjemme, men selv syntes jeg de ble veldig gode. Håper du lar deg inspirere og friste:)

Ingredienser

600 g hvetemel
150 g havremel
250 g fullkornshvetemel
100 g margarin
2 ts salt
4 dl ekstra lettmelk
3 dl vann
1 pk fersk gjær
1 egg til pensling

Fremgangsmåte

Smelt margarinen mens du blander mel, salt og fersk gjær i bollen.

Hell melk og vann opp i kjelen med margarin – og hell blandingen i melblandingen.

La det blande seg og elt deigen videre i 10 minutter. Dekk med plast og la den heve i 45 – 60 minutter.

Når den er ferdig hevet, deler du den i 20 emner, hvert på ca 90 gram. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å veie dem, men jeg er fryktelig dårlig på øyemål:)

Hvert emne elter du sammen til en bolle. Så triller du den ut til en 15-20 cm lang pølse – og knytter en knute. Har tatt et bilde for å vise trinnene.

Dekk rundstykkene med plast eller klede – og etterhev i 40 minutter (ta tiden fra første brett er ferdig).

Så pensler du dem med et pisket egg – og strør over havregryn eller valmuefrø (eller andre frø du liker).

Frokostbrødene stekes på 225 grader (gjerne hydrosteking hvis du har det) – i ca 13-15 minutter. Jeg pleier å steke de som skal i frysen litt kortere enn de som spises med en gang. Det er fordi jeg tiner dem i ovn og vil ikke at de skal få for tykk stekeskorpe. De er selvfølgelig like gode etter en runde i frysen.

 

#bake #bakst #gjærbakst #rundstykker #havre #havreknuter #knyttede #havrerundstykker

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg