Julekjøkkenet mitt er klart

Jeg ønsker deg velkommen til å dele det med meg!! I morgen er det første søndag i advent – og da er det på tide å finne frem julestemningen på kjøkkenet. Jeg elsker julen og adventstiden så mye at jeg pynter to ganger – først med snø på vinduene, nisser, hvite julestjerner og lilla lys til advent. Lille julaften byttes all pynten ut med nisser, røde julestjerner, røde lys og juletre. 

Nå skal vi i gang med julebaksten – og aller først ut var pepperkaker. Det er en perfekt førjulsaktivitet for hele familien. Jeg ble helt forelsket i disse søte pepperkakene <3 I dag har vi brukt ferdig deig – men skal lage fra bunn senere i førjulstiden. 

Det blir mange julekaker i år, over 300 i tallet, rett og slett fordi jeg var så gal at jeg påtok meg å bake julekaker til et dagsenter hvor min svigermor jobber. Det jeg ikke tenkte på, er jo at denne gjengen har fasiten på hvordan disse tradisjonskakene skal smake. Det er utfordrende – for noen av slagene har jeg aldri prøvd før. Krysser fingrene for at de likevel skal bli fornøyde og få den rette førjulsstemningen:))

Jeg er snart ferdig med alle makronbestillingene mine – og det er ikke mulighet for å bestille flere som skal leveres i år. Oppskrift og fremgangsmåte på hvordan du lager julemakroner selv – vil komme på bloggen ganske snart. Det vil bli lagt ut noen flere makroner for salg på facebooksiden min før jul – så følg med:)

Jeg kommer til å bake både tradisjonelle julekaker og søtsaker som du kan gi bort eller kose deg med selv. Jeg har funnet fram noen av mine gamle kakebokser. De er kanskje ikke så “fine” i moderne forstand – men de er etter min bestemor – så det varmer litt ekstra i hjertet når jeg bruker dem <3 Det blir både nye og gamle oppskrifter – men alle de gamle oppskriftene vil bli oppdatert samtidig – har blitt litt bedre på bilder siden i fjor… Under får du en liste over det jeg helt sikker skal bake til jul – så er det ikke umulig at det blir noe mer hvis det blir tid:) 

Julekaker
Julemakroner (ny)
Pepperkaker
Berlinerkranser (ny)
Kokosmakroner
Brune pinner (ny)
Smultringer (ny)
Serinakaker
Browniesmiks på glass

Søtsaker:
Kokostrøfler (ny)
Kokosboller (ny)
Ristopper
Sitronfudge (ny)
Vaniljefudge med pistasjnøtter
Salt karamellfudge (ny)
Marsipan (ny)

Da håper jeg dere vil følge meg gjennom førjulstiden og prøve noen av oppskriftene mine:) Jeg kommer nok å få endel bake- og smakehjelp av disse to små linselusene også;) Velkommen skal dere i hvert fall være <3

#jul #tradisjoner #advent #julekaker #søtsaker #bake #bakst #julebakst 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg